Echt Antwerps Theater

Beste vrienden en vriendinnen,

 

Zonder dwarsliggers rijdt geen trein

 

Echt Antwerps Theater ? Daar moet je in Antwerpen toch geen schouwburg voor bezoeken, hoor ik U al zeggen. Voor iedere buitenstaander speelt elke Antwerpenaar immers dagelijks een prachtig toneelstuk met zichzelf in de hoofdrol. Alleen is hij zich er niet van bewust. En toch ….

 

Sinds Romain Deconinck heeft Gent de Minard maar dankzij Ruud De Ridder heeft Antwerpen bijna 25 jaar een Echt Antwaarps Teater (ooit kom ik wel te weten waarom er in een Antwerps theater geen h staat en in een Gents wel). Normaal vindt U ons op een terraske op Sint-Anneke of de Groenplaats voor een portie Antwerps openluchttheater maar in deze ijstijd ben ik maar al te blij dat Ingeborg nog een toneelstuk heeft ingepland in die Antwerpse microkosmos, VTM in het klein. Theater met echte Antwerpenaars op de scène, voor echte Antwerpenaars in de zaal. Ne stommen titel (Amaai, mijne rug), een stom stuk maar toch altijd plezier. Ik kijk ernaar uit.

 

Een paar maanden geleden ontdekte ik toevallig dat zoon Sven De Ridder en ikzelf meer dan onze liefde voor Antwerpen gemeen hebben. Na een lange babbel in den ‘Black Out’ kwam Sven plots met een artikel uit De Morgen aandraven. Tijdens een paginagroot interview had ik ooit zijn persoonlijk levensmotto ‘Zonder dwarsliggers rijdt geen trein’ tot het mijne gemaakt. Sven nam het me niet kwalijk maar als revanche had hij ooit een Bruno ten tonele gevoerd die alles deed behalve ‘ja knikken’.

 

Acteurs blijven me boeien. Ze hebben iets. Het seizoen 2006-2007 is reeds gepland. Toch hoop ik dat Sven me ooit vraagt om mezelf te zijn in één van hun stukken. De titel is makkelijk, iets in de aard van ‘Vandaag directeur, morgen aan de deur’ of ‘Als mijn vrouw de winkel verlaat is de winkelier binnen’. Misschien vraagt hij het vanavond …

 

Tot morgen!

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Schoten

25 mei 2006 17:45

 

PS Bert Anciaux moet ook maar eens gaan kijken naar het Echt Antwaarps Teater, hij moet alleen zijn toegangsbewijs betalen want die kerels draaien hun theater zonder subsidies. Kate Ryan mag alvast een stage komen doen in Antwerpen.

Geef een reactie

