Beste vrienden en vriendinnen,

 

Het is gelukt !

 

Na een gedwongen scheiding van een week zijn we terug bij vrouw en kind. Ingeborg, Nils en zijn vriendin Liesbeth heb ik gisterenavond teruggevonden op een terrasje met zicht op zee. We zijn vertrokken voor een ‘lig- en leesvakantie’ van enkele dagen, blauwe zwembaden, wuivende palmbomen, temperaturen van boven de 30 graden. Kortom, je kan slechter treffen.

 

En op afrikaanse bodem, dat stemt tot nadenken want Afrika is immers het oudste continent. Of wisten jullie dat niet ?

 

Herinnert iemand zich nog Tarzoon ? Tarzoon was meer dan 30 jaar geleden een erotisch getinte belgische tekenfilm van franstalige cineast Picha die hier en daar op kritiek onthaald werd omdat het wat te gewaagd was. Ik herinner me enkel een scène (volgens mij was het zelfs de openingsscene) waar Tarzoon vanuit de jungle van Afrika de wereld introk voor de meest schunnige avonturen. Daarna heeft mijn vader immers de TV uitgeschakeld …

 

Ik moest eraan denken toen Professor Jean-Jacques Cassiman, op een congres in Deauville, een soortgelijke slide oplegde met een grote pijl die vanuit het midden van Afrika vertrok. Professor Cassiman was ten tijde van Tarzoon lid van het befaamde Trio Cassiman, één van onze betere kleinkunstgroepen, maar is –in tegenstelling tot Picha – wel mensen blijven inspireren en leidt nu in Leuven alle onderzoek aangaande DNA. Deze minzame man vertelde o.a. dat de aap 98 % van het menselijke DNA heeft en een banaan 50 %. Maar bovendien had DNA onderzoek aangetoond dat de mensheid ontstaan was in Afrika, dat had hij mooi voorgesteld op een powerpoint slide en –om 23 uur ’s avonds, het weze gezegd– zeer bevattelijk uitgelegd aan meer dan 300 veel te rumoerige landgenoten. Maar de professor, een wijze man, wist dat allemaal te relativeren.

 

Voilà, dat is het voor vandaag. Kort en krachtig, Out of Africa, de familie heeft al lang genoeg moeten wachten.

  

Tot morgen !

 

Bruno Segers – segers_bruno@hotmail.com

Agadir – Marokko

3 april 2006 20:35

 

PS Gisterenavond nog zwaar aan de stok gehad met een marokkaanse taxi-chauffeur. Dat verhaal ga ik jullie echter onthouden want het zou teveel koren op de molen van mijn VB vrienden zijn die vanaf nu -en dankzij het wetenschappelijk onderzoek van Professor Cassiman- weten dat ook zij uit Afrika afkomstig zijn !