Beste vrienden en vriendinnen,

 

Wat hebben Hotel Riu Tikida Dunas en Microsoft Office gemeen ?

 

De korte vakantie zit erop, de (zonne)batterijen zijn opgeladen, we kunnen er weer voor een kwartaaltje tegen. Morgenvroeg bus en vliegtuig op en hopen dat er niets misloopt; met chartermaatschappijen weet je immers nooit waar en wanneer je landt.

 

Ingeborg had ook gelijk, met de vakantieformule. Al jaren opteren we immers, eerst met 2 puberzonen, nu met puberzoon –en vriendin voor een all-inclusive formule. Destijds betaalden we ons blauw omdat de zonen altijd wel iets nodig hadden en dorst of honger leden buiten de traditionele ‘maaltijden’. En dan krijg je een leuk cash-flow probleem bij het vertrek wanneer je plots geconfronteerd wordt met al die bonnetjes waar jouw handtekening op prijkt.

 

Dat vertrektrauma heeft de CFO van de familie Segers – De Groot een paar jaar geleden afgeschaft. In een all-inclusive weet je bij het booken wat de vakantie gaat kosten en iedereen heeft hier dus evenveel betaald. Ook die twee dikke Duitsers die een volledige week hebben gedronken alsof ze op de Oktoberfeste waren. En die andere heren die discreet een snelle whisky tussendoor kwamen drinken aan de bar. Niet iedereen maakt gebruik van alle faciliteiten zoals avondanimatie, roomservice etc … Sommigen eten alleen ’s ochtends en ’s avonds terwijl anderen 4 maaltijden per dag gebruiken. Nils en Liesbeth hebben gegeten en gedronken wanneer het hen uitkwam zonder hoogoplopende discussies over verplichte uurregelingen. Zalig ! Onvoorstelbaar maar niemand neemt aanstoot aan het consumptiegedrag van de anderen ondanks het feit dat het toegangsticket tot dit all-inclusive Riu Tikidu Dunas paradijs voor iedereen hetzelfde is.

 

Ik zal eraan denken wanneer ik terug ben in België en weer geconfronteerd wordt met de traditionele professionele vragen zoals

 

1)      waarom moet ik evenveel betalen als mijn buurman terwijl ik veel minder mogelijkheden van Microsoft Office gebruik ?

2)      waarom moet ik evenveel betalen als mijn collega terwijl ik maar een paar keer per week Microsoft Office gebruik ?

 

Ook Microsoft Office, beste mensen, is een all-inclusive pakket waar de prijs voor iedereen dezelfde is en waar iedereen (al dan niet meer) waarde voor zijn of haar geld krijgt. En je weet ook vooraf wat je kwijt bent en wat je gaat krijgen. Dus ook eenvoudig te budgetteren. En als er problemen zijn over all-inclusive, maar 1 adres, Hotel Riu Tikida Dunas (sorry, ik bedoel Microsoft België & Luxemburg).

 

Tot morgen !

 

Bruno Segers – segers_bruno@hotmail.com

Agadir – Marokko

7 april 2006 19:15

 

PS Morgenmiddag komen we in Zaventem aan, enkele uren na de landing van oudste zoon Hans die terugkeert van een 3 maanden taalstage in Manchester. It’s a small world.