Beste vrienden en vriendinnen,

 

I feel like I’m pissing in the Missisippi and the water doesn’t get warmer

 

Gisteren ontmoette ik toevallig Pierre-Jean Everaert in Antwerpen. Eén van die Belgen die het ‘gemaakt’ hebben in het buitenland; topposities bij internationale voedingsbedrijven en ten tijde van Centurion (één van de grootste veranderingsprocessen bij Philips) als Executive Vice President naast CEO Jan Timmer. Tijdens deze operatie poneerde Everaert zijn uitspraak; niet over de opwarming van de aarde, maar over de opwarming van de Missisippi. Een kanjer van een uitspraak die af en toe naar boven komt in management boeken, in de pers en die nu mijn blog siert.

 

Everaert woont in New York en in Leuven want tot mei is hij Voorzitter van de Raad van Bestuur van Inbev. Vandaag heb ik de ganse dag aan hem gedacht. Vandaag leidt hij immers zijn laatste Algemene Aandeelhoudersvergadering en zal hij –samen met CEO Carlos Brito- uitleg moeten verschaffen over de performantie van de Belgisch-Braziliaanse groep, the biggest global local brewer. Inbev doet het niet slecht, krijgt goede quoteringen van de internationale analisten maar krijgt in België en Leuven de wind vooraan. Je bent dus nooit de ‘sant in eigen land’. Jaren waren wij als Belgen jaloers dat niet een Belgisch bedrijf maar Heineken, met het groene flesje, de grootste speler was op de wereldmarkt. Inbev (ex-Interbrew, ex ‘de Stella’) is intussen overal aanwezig en heeft zich ook verenigd met al het beste uit Brazilië (U weet wat ik bedoel, kijk maar naar de vorm van het Brahma flesje). En nu zijn we weer niet tevreden …

 

Er blijft immers één groot probleem, om competitief te zijn en te blijven, moet er afgeslankt worden. Ook in de thuismarkt. Pierre Celis verkocht ooit zijn merk aan de Stella en ging Celis White brouwen in het midden van de States maar Hoegaarden sluiten en dat natuurbier gaan brouwen in de ‘raffinaderij’ van Jupille is voor de Belgische bierkenner echter een ‘contradictio in terminis’, heiligschennis. En aangezien er in België zowel binnen als buiten Inbev aardig wat bierkenners zijn zal het een hele uitdaging zijn om alle aandeelhouders te overtuigen dat de groep wereldwijd goed tot zeer goed bezig is. Ik vraag me af wat Pierre-Jean achteraf binnenskamers –na zijn laatste aandeelhoudersvergadering- tegen zijn CEO en bestuurders gaat zeggen. Misschien wel iets over de Missisippi  

 

Tot morgen !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Schoten

25 april 2006 23:50

 

PS Aan tekst en beeld zal het niet liggen. Pierre-Jean is niet alleen een vlotte prater maar één van de weinige executives die Microsoft Powerpoint beheerst als de besten en zelf zijn slides kan maken.