Beste vrienden en vriendinnen,

 

Ouders kiest men niet, aandeelhouders ook niet

 

Het eerste deel van bovenstaande uitspraak kwam jaren geleden –goed bedoeld- uit de mond van mijn broer maar bezorgde onze beide ouders toch kippenvel voor de rest van hun leven. Mijn broer en ik hebben onze ouders dan wel niet gekozen maar we hadden allebei wel geluk dat we in een warme nest werden grootgebracht. Bij deze even onze dank. En excuses voor de uitspraak.

 

Het tweede deel van de uitspraak komt van Willy Bosmans, voormalig CEO Electrabel, toen die begon vast te stellen dat ‘duistere krachten’ (ik moet immers politiek correct blijven) een tweede Suez-kanaal aan het graven waren tussen Parijs en Brussel. Blijkbaar is Willy’s uitspraak ooit vertaald geweest naar het Frans want da’s voor mij de enige verklaring waarom deze competente man plots van de voorgrond verdween.

 

CEOs kiezen hun aandeelhouders inderdaad niet, ze kiezen zelfs hun bestuurders en voorzitter niet. Als lid van de VTM (de Vrienden van Tony Mary) heb ik daarom met belangstelling de uitspraken van de VRT Gedelegeerd Bestuurder gevolgd over het ontwerp van decreet. In de toekomst kunnen bestuurders, die je zelf niet gekozen hebt, daar misschien beslissingen gaan nemen die je niet gevraagd hebt. VRT mag dan wel een openbare omroep zijn maar op den duur moeten we als aandeelhouders (we betalen immers allemaal belastingen) maandelijks het kieshokje in om –i.p.v. de Gedelegeerd Bestuurder-  voorstellen te maken voor de agendapunten van de Raad van Bestuur. Wees gerust, zo ver komt het nooit, want Tony is een man van de consensus, niet van het compromis.

 

Het is allemaal niet evident hoor; Corporate Governance, een Voorzitter, een Raad van Bestuur, een Gedelegeerd Bestuurder of Algemeen Directeur. Je hebt allemaal goede bedoelingen, je hebt elkaar weliswaar niet altijd gekozen en je moet toch op regelmatige basis samenwerken, discussiëren en beslissingen nemen. Dikwijls wordt er dan buiten de vergadering meer over elkaar dan tijdens de vergadering met elkaar gepraat. Geef mij maar een korte en krachtige ‘Open discussie achter gesloten deuren’, een conclaaf tot er witte rook uit de schouw komt. Maar dat zou bij de VRT wel eens langer kunnen duren dan bij de verkiezing van Paus Benedictus. Ik kijk alvast uit naar de rooksignalen uit het omroepgebouw ! Of uit het Vlaams Parlement ?

  

Tot morgen !

 

Bruno Segers – segers_bruno@hotmail.com

Schoten

26 april 2006 22:50

 

PS Ook juist een Raad van Bestuur achter de rug van een cruciaal Vlaams startup project. Prachtige club complementaire bestuurders en een jong, gedreven team resp. geleid door een voorzitter en een algemeen directeur die elk uniek zijn in hun soort. En toch hebben Proximus en Mobistar weer aardig wat geld verdiend vooraf en achteraf. Ik, de witte ridder, zal als volgende Raad van Bestuur een bedevaart naar Rome voorstellen.