Beste vrienden en vriendinnen,

 

We sold more books today that didn’t sell at all yesterday than we sold today of all the books that did sell yesterday !

Ja, herlees het nog even. Op deze manier omschreef een voormalig Amazon medewerker het Long Tail fenomeen. Het zal wel aan mij liggen maar tot vandaag 15u30 had ik nog nooit gehoord van dit begrip tot het door een pientere geest naar voor werd geschoven tijdens onze Management Team vergadering. En dan zit je daar, helemaal vooraan, even buitenspel. Maar als de nood het hoogst is dan is de redding, lees MSN Search of Google,  nabij. Een draadloos netwerk op kantoor en een PC tijdens de meeting kunnen wel degelijk voordelen hebben om de onschendbaarheid van de CEO te vrijwaren. Vlug en stiekem ‘Long Tail’ intikken en ik wist onmiddellijk alles :

 

·         Wikipedia vertelt dat The long tail is the colloquial name for a long-known feature of statistical distributions (Zipf, Power laws, Pareto distributions and/or general Lévy distributions ). The feature is also known as "heavy tails", "power-law tails" or "Pareto tails". Such distributions resemble the accompanying graph. In these distributions a high-frequency or high-amplitude population is followed by a low-frequency or low-amplitude population which gradually "tails off". In many cases the infrequent or low-amplitude events—the long tail, represented here by the yellow portion of the graph—can cumulatively outnumber or outweigh the initial portion of the graph, such that in aggregate they comprise the majority”. In 2004 publiceerde Chris Anderson hieromtrent een artikel in Wired Magazine waarin hij het effect van de Long Tail beschreef op huidige en toekomstige business modellen. Producten met een kleine vraag of laag verkoopcijfer kunnen collectief een marktaandeel opbouwen dat concurreert met of groter is dan het marktaandeel van enkele bestsellers. Op voorwaarde dat de winkel of het distributiekanaal groot genoeg is. En het Internet is vaak een catalysator in dit process.

·         In afwachting van de publicatie van zijn boek The Long Tail : Why the Future of Business Is Selling Less of More houdt Chris Anderson alvast een dagboek bij op het Internet onder de originele naam www.thelongtail.com. Bij deze al een verwittiging aan de lui van DHL of FedEx; ik ben er zeker van dat een aantal US-gebaseerde hoofdkwartieren van software en Internet companies dit boek in grote getale over gans de wereld gaan versturen zodra dit in de Business Books TOP10 komt. Ik ben benieuwd wanneer ik mijn exemplaar vanuit Seattle ga ontvangen. Voor mij hoeven er echter geen bomen omgehakt te worden om al deze boeken te drukken, de samenvatting staat al op het web en dat lijkt mij alvast voldoende.  

 

Ik heb de Nederlandse vertaling van Long Tail nog niet gevonden in de Van Dale, tenzij onder ‘lange staart’. Maar zelfs Nonkel Jos, Tante Celle, Tante Mimi, ons moeder en ons vader weten al jaren dat ‘vele kleintjes één groot maken’. ‘Vele kleintjes maken één groot’ is echter geen naam voor een bestseller of een website. Wat te eenvoudig blijkbaar maar U weet ook al dat ‘niet complexiteit maar eenvoud dé ultieme uiting is van intelligentie’. Het weze gezegd. Ik druip het af, met mijn staart tussen mijn benen.

 

Tot morgen !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Schoten

11 mei 2006 23:55

 

PS Vandaag passeerde mijn blog de kaap van de 10000 bezoekers, mijn Long Tail is er echter één van vele miljoenen. Ik kan dus mijn marktaandeel nog vergroten via het Internet. Waarmee nu ook mathematisch bewezen is dat ik moet blijven bloggen. Wij zijn goed bezig.