Beste vrienden en vriendinnen,

 

Doing The Right Things Right

Bijna iedereen kent de uitspraak van Jack Welsh “A leader does the right things; a manager does the things right” over het verschil tussen management en leiderschap. Leiderschap en management worden soms door elkaar gebruikt maar het zijn 2 totaal verschillende disciplines; de yin en yang van succesvol ondernemen. Beiden moeten constant in harmonie en evenwicht zijn. Een leider maximaliseert de opportuniteiten terwijl een manager de risico’s minimaliseert. De moderne ‘directeur’ is iemand die beide eigenschappen combineert en daarom laat ik mij graag leiden door het credo ‘de juiste dingen juist doen’.

 

Vandaag was het weer zo een ying/yang dag. We zijn de laatste weken van het fiscale jaar aan het afsluiten (Microsoft sluit of per eind Juni) en in parallel zijn we het nieuwe fiscale jaar aan het voorbereiden. Het gaat over verkopen, budgetten, mensen, teams, imago, communicatieplannen etc … Totaal verschillende vergaderingen waar van mij lange of korte interventies verwacht werden. En op het einde van dit soort dag vraag ik me wel eens af of ik ‘de juiste dingen juist gedaan heb’, een soort zakelijk Alice Nahon ‘het is goed in ’t eigen hart te kijken alvorens slapengaan’.

 

Met deze reflectie wou ik het korte weekend ingaan; vanavond hebben we immers nog een  dineetje in Brussel met bevriende zakenkoppels, morgen een dagje in Schoten met het gezin en zondag zijn we reeds terug aan de slag voor een korte trip naar Redmond, het Microsoft hoofdkwartier, met een topklant. Maar toen gebeurde het …

 

Aan het einde van de maandelijkse Happy Hour werd ik in snelheid genomen door een aantal medewerkers omdat men het blijkbaar nodig vond mijn 5 jaar dienst als Chief Executive Overhead (CEO) even in de verf te zetten. Om 5 uur op een vrijdag had ik me –samen met alle andere aanwezigen- zeker niet meer verwacht aan multimedia presentaties en een gelegenheidstoespraak. Voor mij hoefde het allemaal niet (5 jaar is immers niks) al moet ik zeggen dat de warme sfeer en de persoonlijke aanwezigheid van EMEA Chairman Emeritus Bernard, van Hans (Nils zat nog op school) en van Ingeborg  me niet onberoerd lieten. Laatstgenoemde zei ooit op onze 20ste huwelijksverjaardag dat dit maar 10 jaren waren geweest omdat ik te weinig thuis was; bij deze heb ik dus met alle plezier mijn 10 jaren dienst bij Microsoft gevierd.

 

Mijn dank aan alle medewerkers van Microsoft in België en Luxembourg omdat zij (en niet al die andere buitenlandse collega’s) samen met de lokale klanten en business partners mij elke dag de energie geven om iets unieks te realiseren.

 

Tot morgen !

 

Bruno Segers – segers_bruno@hotmail.com

Diegem

12 mei 2006 19:15

 

PS Voor de opinie van mijn echtgenote Ingeborg over Jack Welsh verwijs ik naar mijn Italiaanse blog van een week geleden (06/05).