Beste vrienden en vriendinnen,

 

Koop zo snel mogelijk een Xbox360 spelcomputer !

 

Het is dus zover. Zoals zaterdag ll. voorspeld (zie blog 20/05) heeft Goedele ontdekt hoe geweldig geweld kan zijn voor de VTM kijkcijfers. Ik ben juist thuis na een (te) lang verblijf in de Recht van Antwoord studio waar ik nog nooit zo lang op mijn tong heb moeten bijten en vooral mijn oren en ogen heb moeten sluiten. Morgenavond ziet U het knip- en plakwerk van VTM maar hierbij alvast een primeur. Mijn verhaal, voor mijn lezers, goed voor mijn leescijfers. Morgen de Recht van Antwoord uitzending, voor hun kijkers, goed voor hun kijkcijfers.

 

Maar wat een toestanden.

 

Op een tribune zitten tussen een bende dragqueens is alvast niet de ideale opwarmer. Zondag vindt in Brussel immers de gayparade plaats en de vraag is of het dragqueen fenomeen al dan niet een bijdrage levert tot het ‘au sérieux’ nemen van de holebi’s. Voor mij geen probleem, ik ben een serieuze mens en neem alles serieus maar ik kon me tussen al die koninginnen wel zeer goed bedwingen. Bekijkt U het debat morgen maar en luister naar het besluit van de 3 wijzen.

 

Ook het tweede ‘debat’ liep zoals voorzien in het script. De gamingindustrie werd vertegenwoordigd door Frank Molnar. Freaky Frank heeft zijn reputatie op het scherm, komt over als de vlotte, soms chockerende, prater maar er is geen betere ervaringsdeskundige over gaming dan deze kerel. Frank was prima voorbereid maar ik vermoed dat zijn move van JimTV naar concurrent TMF nog altijd niet goed verteerd is. Dus best Frank zo weinig mogelijk aan de praat en in beeld laten. Je kan toch geen concurrerende zender promoten ?

 

Aan de overzijde Paul Goossens waarmee ik verleden week zeer rustig debatteerde in Gent. Paul is de leraar die destijds een petitie opzette tegen het (nog steeds niet gelanceerde) ‘pest’spelletje Bully en was nu aangezocht om te komen pleiten tegen geweld in spelletjes. Geweldige Goedele deed haar best om de man zo goed mogelijk op te hitsen en ik vond het hallucinant met hoeveel geweld deze man aan het pleiten was tegen geweldspelletjes. Gelukkig straalde gamer Frank veel meer rust uit. Of hoe een TV diva partijen uit elkaar kan trekken i.p.v. bij elkaar te brengen. Zeker goed voor de kijkcijfers. Bekijkt U het debat morgen maar en luister naar het besluit van de 3 wijzen.

 

Maar achteraf in de coulissen liep alles prima. En hebben alle partijen besloten om nauwer te gaan samenwerken. Vooral rond de communicatie richting ouders en opvoeders van de PEGI norm en de toepassing ervan. Over het antwoord op de vraag of 5 % geweldspelletjes het geweld bij kinderen doen toenemen dan wel afnemen zullen we het echter nooit eens geraken. Ikzelf ben tegen geweld en stel vast –als ervaringsdeskundige- dat het geweld bij onze kinderen is afgenomen. Voilà.

 

Voor de andere 95 % van de spelletjes verwijs ik naar het boek Got Game, één van de eerste wetenschappelijke boeken in US over de gamer generation. Gamers zijn competitiever, socialer en meer geconcentreerd wanneer ze professioneel aan de slag gaan. Ik ga erop letten wanneer ik bij Microsoft nieuwe medewerkers aantrek.

 

Nu moet het toch echt gedaan zijn met de bla-bla, nu de boem-boem. Laat ons allemaal zo snel mogelijk een Xbox360 spelcomputer kopen. Dit is de enige gameconsole waarop ouders de leeftijd van hun kinderen (parental control) kunnen instellen. Op die manier kunnen ze alleen spelletjes van hun leeftijd spelen maar tegelijkertijd een unieke ervaring opdoen en dat gaat U later -en zij vandaag- zeer geweldig vinden. Men zegge het voort.

 

Tot morgen!

 

Bruno Segers – segers_bruno@hotmail.com

Schoten

22 mei 2006 23:45

 

PS Als oud-scout blijf ik geloven in het ‘Learning by Doing’ adagio van Baden Powell. Samen met mijn echtgenote hebben we intussen bijna 19 jaar ervaring met opvoeding waarvan de laatste 5 jaar o.a. met een spelcomputer. Ik wens deze ervaring aan elke ouder toe.