Beste vrienden en vriendinnen,

 

De toekomst is prachtig

 

Wat een dag! Het regende pijpenstelen (of is het nu pijpestelen met de nieuwe spelling) maar de toekomst wordt prachtig. En niet alleen het weer.

 

De toekomst heb ik ontdekt op het Media Morgen congres dat de VRT organiseerde in Metropolis te Antwerpen. We zijn een dichtbekabeld land en daardoor kunnen we een enorme voorsprong uitbouwen in nieuwe media toepassingen. En een aantal sprekers schetsten een prachtig beeld :

 

  • Uit vorige blogs kent iedereen mijn sympathie voor Tony Mary (getuige daarvan mijn V(riend) T(ony) M(ary) sticker op de wagen) en zijn correcte visie over de technologie en de media van morgen
  • Minister Geert Bourgeois sprak van een evolutie en geen revolutie maar toen hij het woord ‘remmende voorsprong’ gebruikte stelde ik mij de vraag of het een evolutie vooruit dan wel achteruit wordt, stilstaan is immers achteruit gaan
  • De kerels van Google dachten een primeur te hebben om de Long Tail aan Vlaanderen te komen presenteren maar dat gebeurde al in mijn blog van 11/05
  • Jo Caudron, onze Vlaamse internet pionier, introduceerde –jaren na de 4Ps van marketing guru Philip Kotler– zijn 4 Cs van de media van de toekomst: Content, Controle, Convenience en Communities
  • Een Nederlander met een engelse voornaam (Michael) en een duitse achternaam (Kögeler) die in Vlaanderen woont maar geen Frans (en ook geen Vlaams ) praat presenteerde daarom in het Engels de Microsoft consumer strategie; Microsoft heeft een visie, een televisie ! En als we niet alles in Windows mogen stoppen dan stoppen we gewoon Windows in alles, in elk scherm(pje)
  • Greg Dyke, voormalig CEO van BBC, sloot het congres af en dat was een foutje. Met zijn bekende oneliner had hij het congres moeten openen “When a public broadcaster is bad, it is bad. When a public broadcaster is good, it’s even worse

Er is echter niet alleen een toekomst voor de media maar ook een toekomst voor onze kinderen. Jessie De Caluwé modereerde voor de 25ste keer een debat in een Vlaamse gemeente met een panel van bedrijfsleiders in het kader van de actie Jij Bent Flanders’ Future. Ik was erbij ’s avonds in het panel in Brasschaat en het was fun. U was er niet maar gelukkig bestaan er websites.

 

“Durf en innovatie in onze cultuur injecteren”  was de conclusie om 22 uur maar dat had ik al begrepen om 17 uur bij de afsluiting van het VRT congres. Misschien moeten Fientje en Geert maar eens wat aan jobrotatie doen binnen de Vlaamse Regering.

 

Tot morgen!

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Schoten

30 mei 2006 23:15

 

PS Oh ja, de kerels van Google weigerden een VRT-interview samen met Microsoft. En toen had ik nog niet verwezen naar het artikel van Johan Zwiekhorst over de Google privacy inbreuken. Dat is bij deze rechtgezet.