Beste vrienden en vriendinnen,

 

Over verkoop, voetbal, voorzitters, trainers en teams

 

In mijn jonge (sic) jaren als verkoopsdirecteur bij Digital, Oracle en Lotus las ik steeds met belangstelling interviews met voetbaltrainers en het viel me op hoeveel parallellen er zijn tussen het coachen van een voetbalteam en een verkoopsteam.

 

Beide personen dromen van een team met ‘de besten van de besten’ maar dat is niet voldoende en soms zelf helemaal niet noodzakelijk. Je moet mensen immers dagelijks motiveren en ervoor zorgen dat ze goed op elkaar zijn ingespeeld. Bovendien bepaalt de kennis van de tegenstrever (of de klant in het andere geval) zeer dikwijls hoe de ploeg wordt opgesteld. Iedereen kan ook eens een slechtere periode hebben en hoe daarmee wordt omgesprongen bepaalt het lange termijn succes. Daarnaast worden de resultaten ruim beïnvloed door hoe je ‘naast het veld’ met de spelers omgaat. De grootste uitdaging blijft echter een groep individualisten met een enorme hoeveelheid ego als een perfect team te laten opereren.

 

Zoals iedere trainer heeft elke verkoopsdirecteur elk jaar wel eens ‘problemen’ met 1 of meerdere verkopers maar –in tegenstelling tot voetbaltrainers- heb ik in het verleden nooit problemen gehad met de voorzitter of de manager bij het opstellen van de ploeg. En zelfs vandaag heb ik nog steeds geen probleem met de voorzitter maar –ook bij ons- bestaan er vandaag managers zoals ze reeds een tijdje in voetbalclubs bestaan.

 

Er is immers iets veranderd. Onze bedrijven opereren intussen globaal, de wereld is een dorp geworden, en in elk land waar we aanwezig zijn willen we toch een bepaalde vorm van consistentie. Gelukkig. Zo ontstaat er tussen het hoofdkwartier in Redmond en het Belgische filiaal een aantal tussenlagen. Jaja, U gaat het niet geloven, wij hebben intussen op Europees niveau een team van managers die verantwoordelijk zijn voor de doelmannen, de spelmakers, de verdedigers, de spitsen etc .. in onze Europese teams. Zeer ervaren met resp. doelmannen, verdedigers etc … maar veel minder met het ploegenspel en vooral met weinig kennis van de tegenstrever in elk land.

 

Vandaag ben ik in discussie over het profiel van onze Belgische linkerspits; de Europese selectieheer wil een perfect linksvoetige terwijl mijn voorkeur gaat naar een tweevoetige. Op de zware Belgische velden moet je immers polyvalent zijn maar mijn Europese vriend heeft nog nooit 1 van onze velden gezien. Ik weet al wat het wordt; tweevoetig of ze kunnen een andere trainer zoeken …

 

Tot morgen !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Schoten

1 juni 2006 23:45

 

PS Er zijn tevens overeenkomsten tussen IT-bedrijven en voetbalploegen; Digital fuseerde intussen met Compaq en werd later HP terwijl Lotus werd overgenomen door IBM. Oracle, het RWDM van de IT, blijft ploegen opkopen maar speelt nog steeds niet kampioen. Nogal logisch; daar stelt de wereldwijde voorzitter en niet de lokale trainers de ploegen op.