Beste vrienden en vriendinnen,

 

Kluisteren !

 

Deze ochtend zeer vroeg opgestaan voor een ontbijtmeeting in centrum Brussel met Xerox CEO Anne Mulcahy. Iets maar dan 6 jaar geleden waren we beide sprekers op hetzelfde Xerox partnerevent in Sevilla, samen aan tafel en samen op hotel. Anne was toen al bijna 25 jaar bij Xerox en ze had ‘iets’ wat ik toen niet goed kon thuisbrengen. Xerox is intussen door een crisis gegaan, Anne is CEO geworden en Xerox én Anne zijn er nog steeds. En ze heeft nog steeds datzelfde ‘iets’.

 

Tijdens haar korte toespraak werd ‘iets’ mij duidelijk. Anne is ‘puur’, staat voor een aantal waarden en staat vooral achter haar klanten, haar mensen, haar bedrijf. Eigenlijk vindt ze zichzelf helemaal niet belangrijk en –juist daarom- is ze zo belangrijk, een moederfiguur als bedrijfsleider. Daarnaast een duidelijke focus op de klant “geen veranderingen tenzij de klant er beter van wordt” en vooral een enorm goede luisteraar. Naar medewerkers, naar klanten en naar partners. ‘Kluisteren’ is wat Anne heeft, dat is het ‘iets’ wat ik zocht. Een mooi Nederlands woord; de samentrekking van Klanten en Luisteren.  

 

Waarom hebben de meeste CEOs zulke eenvoudige boodschappen en leiden ze zulke complexe organisaties ? The World Is Flat zegt Thomas Friedman maar hoe krijg je een multidimensionele matrixorganisatie zo plat als de wereld ? Ik vraag het binnen 6 jaar aan Anne in Sevilla of binnen 6 dagen aan Steve in Redmond.

 

Tot morgen !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Schoten

7 juni 2006 23:50

 

PS Ook gehoord dat U volgend jaar de Lotto kan invullen via Internet ? Maar alleen als je volwassen bent. Ik hoop dat ze daarvoor de electronische identiteitskaart gaan gebruiken want da’s de enige echte manier om uit te maken op het Internet wie volwassen is en wie niet. Of gaan we weer vergeten dit uniek concept te gebruiken ?