Beste vrienden en vriendinnen,

 

Giving Isn’t Easy

 

Staat op de voorpagina van de Financial Times, met een foto van Bill Gates en de ondertitel “The challenges facing Bill Gates’s charity”. Weliswaar de Financial Times van gisteren maar aangezien ik gisteren vertrokken ben in San Francisco was dit de krant van vandaag op mijn vlucht terug naar het oude continent. Wie zei daar weer dat de wereld plat is ? De wereld is verdomme rond en voor eeuwig en altijd loopt Amerika achter op Europa en lopen China en India voor op Europa; de zon gaat op in het oosten, gaat onder in het westen en al sinds de geboorte van Christus kwamen de wijzen uit het oosten. Alleen de cowboys komen uit het (verre) westen.

 

Maar het ging over de Bill & Melinda Gates Foundation. Deze stichting beheert 30 miljard $ en 250 mensen – o.l.v. vader Gates- bekijken welke onderwijs- en gezondheidsprojecten wereldwijd in aanmerking komen voor een schenking. 30 miljard $ is meer dan de helft van Bill’s persoonlijk vermogen en vertegenwoordigt een budget dat groter is dan dat van de Wereldgezondheidsorganisatie. De stichting heeft niet alleen onderzoek en ontwikkeling in wereldwijde gezondheidszorg gestimuleerd maar heeft ook ziektes zoals malaria en tuberculose terug onder de spot geplaatst. Beide waren lang verwaarloosd door de farmacie omdat ze zich ‘maar’ in de derde wereld afspeelden. Een aantal zeggen dat Bill op public relations uit is, anderen zeggen dat deze stichting de gezondheid in de wereld gaat domineren. Bill mag dan misschien wel –even- de PC wereld gedomineerd hebben maar ik heb er geen problemen mee dat hij met dit geld de wereld gezonder wil maken. Zonder bijbedoelingen.

 

Geld weggeven is blijkbaar niet eenvoudig. Zelfs niet aan een goed doel. Ik ben al 2 jaren bestuurder bij IBBT en i-city maar ik slaag er nog steeds niet in om mijn bestuurdersvergoedingen van beide VZWs over te maken aan een andere stichting. Ofwel betaalt Microsoft ofwel betaal ik persoonlijk belasting voor geld dat ik onmiddellijk wil doorstorten naar Simon & Odil waar ik heel veel sympathie voor heb. Geld van de samenleving moet terug naar de samenleving. Maar op iets dat ik niet wil (of niet gekregen heb) wil ik geen belasting betalen. Ik zal deze Kafka toestanden vlug melden aan mijn vriend Quickie. Hopelijk lost hij het op. Vandaag voor mij. En morgen voor Bill.

 

Tot morgen !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Terug in Schoten, Oost West Thuis Best 😉

14 juni 2006 21:45

 

PS Ook voor Robert Scoble is het leven niet eenvoudig. Robert was de cheerleader van de 3000 Microsoft bloggers en had met zijn Scobleizer blog een positieve impact op het Microsoft merk maar start binnenkort bij een Silicon Valley startup. Maar ja, je bent wie je bent en niet degene voor wie je werkt. Ondanks het feit dat Robert een menselijk gelaat gaf aan een bedrijf dat gezien wordt als een monoliet. Robert verlaat Microsoft maar zijn boek Naked Conversations blijft. Wie schrijft blijft, zelfs in blogosphere.