Beste vrienden en vriendinnen,

 

Voor of tegen ?

 

Zoals verwacht is op het web en in de pers de religieuze discussie losgebarsten aangaande Microsoft en Open Standaarden. Tussen de Microsoft ‘lovers’ en de Microsoft ‘haters’, tussen de leavers en de believers. Kijk maar op ZDnet.

 

Ik kan ze allebei begrijpen want tot April 2001 heb ik Microsoft ‘langs de buitenkant’ ervaren. Microsoft was toen een bedrijf dat de Harvard tactiek om strategische posities zo snel mogelijk in te nemen zeer letterlijk nam, en dit deed tegen om het even welke kost. Sinds April 2001 ben ik een insider en zie ik duidelijk dat ook Microsoft zijn lesje geleerd heeft. Indien U me niet gelooft lees dan even het boek Breaking Windows van David Bank.

 

‘Monopolist zijn is geen erg maar je als monopolist gedragen, da’s pas erg’. Microsoft weet het nu ook en staat daarom volledig achter de beweging naar Open Standaarden die toelaten makkelijk informatie uit te wisselen met andere IT leveranciers; XML, ODF, Open XML en de andere standaarden die nog gaan volgen. Want we moeten ook blijven innoveren, de Open Standaarden van gisteren zullen niet de Open Standaarden van morgen zijn. Kijk maar naar het .txt formaat …

 

Het is aan de overheid om niet 1 maar verschillende Open Standaarden vast te leggen, het is aan de IT leveranciers om niet 1 maar al deze Open Standaarden op de juiste manier te ondersteunen. Alleen zo kunnen we vandaag –en morgen- de meest innoverende e-government toepassingen opzetten samen met al onze business partners en alle andere IT leveranciers. Ik blijf uitzoeken of het besluit van de Ministerraad van vrijdag ll. dit gaat mogelijk maken in België.

 

Tot morgen !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Schoten

26 juni 2006 23:55

 

PS Met alle dank aan Serge van Ginderachter voor zijn originele ode Plain text is voor ouwe zakken en al mijn lezers -lovers of haters- voor het consulteren van mijn blog; meer dan 1600 hits is een dagrecord ! Zeker op een maandag …