Beste vrienden en vriendinnen,

 

Geef mij maar een Fransman !

 

Begin jaren ‘90 bezocht ik als jonge Country Manager België het europese Lotus hoofdkwartier in Staines, UK. EMEA (Europe, Middle East and Africa) VP (Vice President) Paul Bailey wilde me zien omdat ik kandidaat was voor de job van Regional Director Benelux. Ikzelf was al een 2-tal jaar met alle plezier Country Manager in Brussel maar had het europese hoofdkwartier nog nooit bezocht. Tot grote verbazing van EMEA VP Paul. “Waarom zou ik hier moeten zijn Paul ? Ik heb hier toch geen klanten” was mijn antwoord. “Dat begrijp ik Bruno maar hier zitten veel belangrijke mensen” was de reply van Paul. “En als die zo belangrijk zijn Paul hoe komt het dan dat ik die mensen niet zie of hoor in België ?” Mijn promotie tot Regional Director Lotus Benelux heb ik gekregen maar mijn kritische visie op hoofdkwartieren en VP’s is altijd gebleven …

 

Mijn laatste 5 jaren als Regional Director Lotus Northern Europe waren in die zin de leukste. Ik had een hupse hollandse meid als assistente in Amsterdam, ikzelf was zo goed als 5 dagen per week in de field en opereerde vanuit de verkoopskantoren, luchthavens , hotelkamers en soms (sorry Ingeborg) van thuis uit. Onder de slogan “Mijn thuis is waar mijn Stella staat, mijn kantoor is waar mijn PC staat”. Een fysiek regionaal hoofdkwartier heb ik nooit gehad, da’s alleen maar een kost, en het werk gebeurt toch in de field, bij de klanten. Daarnaast rapporteerde ik aan een franse EMEA VP Pierre Van Beneden met wie ik samen Europa en de wereld ging veroveren.

 

Werken met een Fransman als regional VP is altijd een zaligheid. In tegenstelling tot Amerikanen (die niet weten hoe Europa werkt) en Engelsen (die op een eiland geboren zijn) hebben de Fransen alles om succesvol te zijn in europese senior management posities. Van Sartre hebben ze immers geleerd dat de revolutie op de barricades wordt gepredikt (de klanten zijn belangrijk) en via Napoleon weten ze dat je Europa alleen kan veroveren door in alle landen te gaan vechten (filialen zijn belangrijk). In het hoofdkwartier (lees Parijs) moet je dus alleen zijn om te relaxen (er is geen betere plek dan Parijs) en overwinningen te vieren (kijk maar naar de Arc en de Obelisk). Ook de Tour de France bevestigt in zijn huidige vorm al deze grondbeginselen.

 

Microsoft heeft al lang geen fysiek hoofdkwartier meer maar een aantal kantoren (Parijs, Londen, Amsterdam, Brussel …) van waaruit regionale executives opereren. Vandaag ben ik even op en neer gereden naar Parijs, naar mijn regionale baas, en wat hebben we gedaan ? Inderdaad, we hebben gerelaxed en onze overwinningen gevierd. Maar daarnaast toch nog aardig wat discussies gehad hoe we België meer ‘op de kaart kunnen plaatsen’ binnen Microsoft in West Europa en wereldwijd. Maar dat ga ik doen via mails en telefoon. We blijven immers een verkoopsorganisatie en geen reisbureau.

 

Tot morgen !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Thalys Parijs Brussel

5 juli 2006 21:15

 

PS  Ik durf wedden dat “Les Bleus” het WK winnen. En daarna relaxen en vieren in Parijs.