Beste vrienden en vriendinnen,

 

Moeder, waarom betalen wij ?

 

Zoals mijn vader is ook romanschrijver Lode Zielens geboren in het Sint-Andrieskwartier, bijgenaamd de “parochie van miserie”. De titel van zijn bekendste werk “Moeder, waarom leven wij ?” schoot spontaan door mijn hoofd toen ik deze ochtend mijn mailbox opende voor de dagelijkse –zelfs tijdens de vakantie- check van binnenkomende post.

 

Ik had op een rustige vakantieweek gerekend maar woensdagmiddag geeft Europese commissaris Neelie Kroes een persconferentie in Brussel. Waarschijnlijk gaat het over Microsoft en boetes … Er hangt ons immers een dagelijkse dwangsom boven het hoofd. De deadline was 18 juli maar blijkbaar heeft de commissaris besloten een week vroeger te communiceren. Ik vrees dat ik mij woensdagochtend kan scheren en een deftig pak aantrekken om hier en daar pers te woord te staan. Gedaan met shorts en T-shirts.

 

Moeder, waarom betalen wij ?” Ik kan alvast beginnen oefenen met antwoorden. Omdat we teveel geld hebben bvb. ? Of omdat we een Amerikaans bedrijf zijn ? Of omdat we een aantal afspraken niet nakomen ? Niets van dat alles. We betalen omdat we Microsoft zijn. Monopolist zijn is immers niet erg, je als monopolist gedragen daarentegen wel. En dat moet Microsoft blijkbaar –na al die jaren- nog altijd leren. Duur leergeld want in de Verenigde Staten van Europa bestaat er een Directoraat Generaal Concurrentie dat de spelregels bepaalt en strikt toeziet op de naleving ervan. Niet zoals de politie van Schoten die een oogje dichtknijpen wanneer we ’s nachts zonder licht op de fiets huiswaarts keren …

 

Tot morgen !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Schoten

10 juli 2006 23:15

 

PS  De lancering van Vlaanderen in Actie heb ik deze middag gemist in Antwerpen maar vanaf woensdag is het Microsoft in Actie. En i.p.v. volksdans in Schoten wordt het een tango of salsa in Brussel. Met de pers …