Beste vrienden en vriendinnen,

 

De terugkeer van de bruine enveloppe

 

e-mail is niet meer weg te denken uit het hedendaagse bedrijfs- en privé leven. Getuige daarvan zijn de goed gevulde inboxen van alle leden van de familie Segers – De Groot. Toch loopt het af en toe mis in mijn inbox.

 

Microsoft is immers een internationale multidimensionele matrixorganisatie en daardoor maak ik deel uit van verschillende electronische distributielijsten. Ik ben niet alleen een Microsoft medewerker maar ook een country manager, een commerciële persoon, een marketeer, een Outlook gebruiker, een Office gebruiker, een blogger enz … Vanuit al deze rollen krijg ik regelmatig informatie toegestuurd. En bovendien vinden een aantal internationale collega’s dat ook hun rol belangrijk is en dat willen ze mij –via e-mails- bewijzen. Een sticker ‘Geen reclame in deze brievenbus’ is echter onmogelijk en daarom is een lege inbox niet alleen voor mij maar ook voor alle andere Microsoft medewerkers een constante uitdaging.

 

Gelukkig bestaan er opleidingen en vaardigheden voor het snel en correct verwerken van inkomende mails. In België is Time-Smart met wekelijkse e-mailtips een echte aanbeveler. Schrijf U in of lees Take Back Your Life!: Using Microsoft® Outlook® to Get Organized and Stay Organized, het beste boek om het uiterste uit Outlook te halen en écht productiever te worden. Hendrik Conscience leerde zijn volk lezen, Peter Benoit leerde zijn volk zingen en Bruno Segers leert zijn volk mailen. Ik maak me inderdaad zorgen over de toekomst van de wereld als we niet met zijn allen leren e-mailen. Want meer en meer mensen raken het (mail) noorden kwijt …

 

Deze ochtend ontving immers iedereen binnen Microsoft een klassieke bruine interne post enveloppe ‘For Internal Use Only’ met een boodschap van algemeen belang op papier, in hardcopy dus. Dezelfde boodschap was enkele weken eerder al via e-mail verstuurd maar blijkbaar was de zender niet zeker dat zijn boodschap aangekomen dan wel gelezen en begrepen was. Dus nog maar eens verstuurd via de traditionele interne post. Dan lezen ze het zeker! Ik hou mijn hart vast als alle internationale medewerkers die ons nu al bombarderen met honderden e-mails diezelfde boodschappen nog eens op papier en per normale post gaan versturen. Zoiets is misschien goed voor het zakencijfer van De Post maar het regenwoud in Zuid-Amerika zal afnemen en de nachtvluchten boven Brussel zullen alleen maar toenemen.

 

Elke nieuwe technologie kan voor een betere wereld zorgen, ook e-mail. Laat ons ze dus zo goed mogelijk leren gebruiken.

 

Tot morgen !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Schoten

26 juli 2006 23:30

 

PS Airco is ook een nieuwe technologie en die zorgt tenminste voor een betere wereld. Blogger Tom bleef een ganse avond op kantoor werken bij gebrek aan airco thuis !