Beste vrienden en vriendinnen,

 

Denk statistisch, handel logisch

 

Velen kennen de uitdrukking van Percy Barnevik, de voormalige CEO van ABB, “Think Global, Act Local” die nog steeds –en terecht- als een leidraad wordt gebruikt binnen multinationale ondernemingen ondanks het feit dat ABB in het post-Percy tijdperk reeds driemaal werd geherstructureerd. Regelmatig word ik geconfronteerd met “Denk statistisch, handel logisch”, een kleine variante op hetzelfde thema. Ik leg even uit.

 

In begin van de jaren 90 was Lotus Development Corporation 1 van de eerste IT bedrijven met een duidelijk beleid aangaande diversity. In de wereldwijde persrelease werd zelfs melding gemaakt dat 1 op 10 medewerkers een ‘niet traditioneel seksueel gedrag’ vertoonde. Ikzelf was op dat moment algemeen directeur Benelux en het Brusselse kantoor telde juist 10 medewerkers. De Belgische collega’s vragen zich nog steeds af wie die ene dan wel was in Brussel. Een paar maanden later besliste Lotus om 10 % van de medewerkers te laten afvloeien, nog steeds de hardste beslissing die ik tijdens mijn carrière heb moeten nemen. Achteraf maakte iemand de sarcastische opmerking dat Lotus op een eigenaardige manier met diversity omsprong. Statistisch correct maar natuurlijk helemaal niet logisch.

 

Met statistieken kan natuurlijk van alles en nog wat bewezen worden. Er bestaan ook voldoende citaten over statistiek. Van statistiek is als een bikini; het geeft een idee, maar houdt het essentiele verborgen over je kunt slechts die statistieken vertrouwen, die je zelf gemanipuleerd hebt tot verjaardag vieren is een gezonde bezigheid; het is namelijk statistisch bewezen dat mensen, die het meest hun verjaardag vieren, ook het langst leven. Kortom, het is statistisch bewezen dat statistieken statisch en stom kunnen zijn.

 

Vandaag worden in multinationale organisaties echter statistieken bijgehouden over van alles en nog wat. Bovendien moeten beslissingen dikwijls geïmplementeerd worden volgens een distributiecurve zodanig dat achteraf de wereldwijde statistieken kloppen. Geen eenvoudige klus want de ‘wet van de grote getallen’ speelt niet in kleine groepen. Ontsla maar eens 10 % van de medewerkers als je een team van 5 personen leidt. Of 40 % female new hires binnenhalen terwijl er maar 10 % vrouwen afstuderen in de IT-richtingen in het betreffende land. Allemaal uitdagingen waarmee ik –samen met mijn collega’s country managers- geconfronteerd word.

 

Maar gelukkig is er de logika, die helpt me steeds. Ik kan in mijn jas, mijn jas kan in mijn valies, dus ik kan in mijn valies. Nietwaar ? En die logika gebruiken we lokaal om de globale statistieken te laten kloppen. Vanop afstand weet men immers niet hoe klein de persoon is of hoe groot de valies. Maar kloppen doet het altijd. Denkt men.

 

Tot morgen !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Schoten

27 juli 2006 22:30

 

PS Volgens de statistieken zullen vandaag ongeveer 800 mensen dit bericht lezen, het is logisch dat ze mij gek verklaren. Inderdaad, ik ben aan vakantie toe.