Beste vrienden en vriendinnen,

 

Wat moet er met de K gebeuren ?

 

Enkele dagen geleden werd ik gecontacteerd door William Visterin die in De Tijd een serie artikels schrijft over CEO’s en hun jeugdige ervaringen met vakantiewerk. Via Bruno’s Blogboek 21/07 hebben jullie al kennis gemaakt met zoon Hans en zijn tikklok. Binnenkort hopelijk in De Tijd over vader Bruno en EBES. En vandaag al een voorproefje voor mijn bloglezers.

 

Mijn eerste vakantiewerk deed ik op EBES, afdeling Grote Netten in Merksem, en nu deel van Elia. Interessante omgeving, al die transformatoren en hoogspanningsmasten. Mijn job beperkte zich spijtig genoeg tot het afschuren en schilderen van deze technologische hoogstandjes. Een jaartje later op de dispatch van EBES Oever (nu deel van Electrabel). Ook een interessante omgeving maar daar heb ik alleen leren klasseren, koffie drinken en begrip opbrengen voor series zoals “De collega’s” en “The Office”. Kortom, mijn vakantiewerken waren geen leerervaringen, alleen kennismakingen met een professionele werkomgeving en –niet te verwaarlozen- een bron van inkomsten.

 

Het meeste heb ik in de vakanties echter geleerd tijdens de scoutskampen. Ik heb immers jaren doorgebracht binnen scouting en het jaarlijkse kamp in de Limburg of de Ardennen was de climax. Ik heb er niet alleen mijn vrouw leren kennen maar ik heb er vooral geleerd hoe sterk scouting gebouwd was rond het “Learning by Doing” principe van Baden Powell en de 5 basispijlers; engagement, zelfwerkzaamheid, medebeheer, ploegwerk en dienst. Deze 5 basispijlers zijn nog steeds niet veranderd. Stouterikken vertelden ooit dat scouting de beste voorbereiding voor het leger was, niks van, scouting is beste voorbereiding voor het professionele leven. Ook binnen het bedrijfsleven geldt immers “Learning by Doing” en elke succesvolle onderneming wordt gebouwd op dezelfde 5 basispijlers. Ooit vroeg ik aan Roger Cornelissen, toen algemeen directeur Alfa Laval, voormalig Fedagrim voorzitter en nog steeds VILT voorzitter waarom hij –ondanks al die drukke beroepsbezigheden- nog steeds zoveel tijd stopte in het beheer van dit scoutsdomein Drieboomkensberg. Het antwoord was simpel. “Omdat scouting mij vroeger zoveel geleerd en gegeven heeft mag ik best wat teruggeven”. Dienst avant-la-lettre.

 

Ik moet aan Roger denken terwijl ik deze blog tik. In het kantoortje van Drieboomkensberg hangt immers de nieuwe missie van het voormalige VVKSM, het Vlaams Verbond van Katholieke Scouts en Meisjesgidsen, nu Scouts en Gidsen Vlaanderen. Na een gevoelige verbondsraad werd er in februari beslist de K van Katholiek te schrappen met volgende missie als resultaat :

 

Wij zijn scouts en gidsen, meisjes en jongens,
elk met een eigen verhaal. Iedereen kan erbij.
We gaan samen op verkenning en durven tuimelen in het leven.
De natuur is onze troef.
We geloven in onszelf, in elkaar en in iets meer.
We spelen een spel dat niet luchtledig is,
in vrije tijd die niet vrijblijvend is.
Met groot plezier en kleine daden
komen we op voor onze omgeving en
voor een kleurrijk Vlaanderen.
Zo dromen we luidop van gelukkige mensen
in een rechtvaardige wereld.

 

Toch mooi hé, wie zou er zijn kinderen niet willen aansluiten bij Scouts en Gidsen Vlaanderen ?

 

Het wordt dringend tijd dat niet alleen Scouts en Gidsen maar ook alle Vlamingen eens werken aan een gemeenschappelijke missie waar we met zijn allen willen –en kunnen- blijven achter staan. We staan met zijn allen achter Kathleen, Karen en Kristel, de leuke meiden van K3 maar spijtig genoeg zijn er in Vlaanderen vandaag ook 3 verschillende missies en business plans. Minister-president Yves Leterme heeft een plan Vlaanderen in Actie, Urbain Vandeurzen heeft met VOKA een transformatieproject en Remi Vermeire leidt de Warandegroep met hun manifest. België heeft 7 parlementen maar het kleine Vlaanderen heeft 3 verschillende plannen. Begrijpe wie kan. En zoals steeds slaagt de pers er weer in om die 3 plannen tegen elkaar op te zetten i.p.v. in elkaar te laten opgaan. Bij deze een oproep aan Frans Crols en al zijn collega’s om hun verantwoordelijkheden op te nemen en een nieuwe AVV-VVK beweging op te zetten, maar deze keer ook zonder K.

 

Laat ons gaan voor AVV-VVE; Alles Voor Vlaanderen – Vlaanderen Voor Europa. Ik zal alvast tijdens mijn vakantie de IJzertoren beklimmen en stiekem de K door een E vervangen. Dan hebben we tenminste al 1 monument dat hoog boven Vlaanderen uitsteekt en ons allemaal dagelijks –en jaarlijks- zal doen herinneren aan onze gemeenschappelijke Vlaamse missie. Daarnaast boek ik een paar kamers in Huize De Toren, met zicht op IJzertoren en de Dodengang, voor een discrete meeting met Leterme, Vandeurzen, Vermeiren en Crols want een tweede keer naar Poupehan is van het goede teveel.

 

Tot morgen !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Scoutsdomein Drieboomkensberg Westmalle

30 juli 2006 16:15

 

PS K3 mag komen zingen op de IJzerbedevaart maar alleen als Leterme, Vandeurzen en Vermeiren het eens zijn over een gemeenschappelijk plan. Anders klinkt het vals.