Beste vrienden en vriendinnen,

 

Volksverhuizing naar de Belgische kust

 

Voor de eerste keer in het bestaan van de familie Segers – De Groot trekken we naar de Belgische kust in de vakantieperiode. Ik herinner er zelf niet veel meer van maar iets minder dan 50 jaar geleden trokken mijn ouders met beide zoontjes ook naar zee voor de  jaarlijkse familievakantie. Alleen eb en vloed zijn hetzelfde gebleven, al de rest aangaande kustvakanties (en de kust zelf) is veranderd.

 

Zoveel jaren geleden waren er nog niet veel wagens. Een trip naar zee was een ware volksverhuizing. Niet alleen valiezen maar ook metalen koffers werden vol geladen met kledij en proviand, vervolgens iemand gezocht met een VW-busje om het eerste deel van de familie naar De Panne te brengen. Dat was een dagtrip langs kleine wegen want autostrades of expresswegen waren er niet. Het appartement waren een paar kleine kamers zonder douche in een zijstraatje. Vader kwam op en neer met de brommer in het weekend want 4 weken achter elkaar vrijaf nemen was ‘not done’. Kortom, de jaarlijkse terugkeer naar Marokko of Turkije die we vandaag op onze autowegen zien was er niets tegen. Zo ben ik 25 jaar achter elkaar naar De Panne gereisd en heb ik zowel het comfort van onze familie als het toerisme naar de Belgische kust zien toenemen. En ben ik zelfs gelauwerd tot ereburger van De Panne. Maar van de Belgische kust had ik mijn buikje vol, na jaren vonden we in Schoten immers nog zeezand.

 

“Het kan verkeren”, zei Bredero. Want enkele maanden geleden, toen democratisch onderhandeld werd over de reisbestemming, bleek al vlug dat Knokke de enige mogelijkheid was om ‘met zijn allen’ samen op vakantie te gaan. En Knokke in Augustus natuurlijk. Want dan zijn alle vrienden en vriendinnen daar. Uit vorige blogs weten jullie dat niet Knokke maar Cadzand mijn persoonlijke voorkeur geniet (ik moet immers alle dagen knokken) maar daar denken onze zonen, hun vrienden en vriendinnen blijkbaar anders over. Een appartement met 3 kamers op de dijk in Knokke-Heist is het geworden; zo ver mogelijk van het Zoute en zo dicht mogelijk tegen Zeebrugge. De volksverhuizing kan beginnen maar verloopt nu helemaal anders dan 50 jaar geleden. Want ook in Schoten blijft het leven voor de jongeren verder lopen. Dus pendelen 2 wagens en wschl. af en toe een fiets op en neer tussen beide lokaties. Wedden dat we nooit allemaal samen aan zee zullen zijn ?  En dat Proximus en de benzinestations gouden zaken gaan doen ?

 

Tot morgen!

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Ergens in Knokke-Heist, met zicht op zee … en zand

1 augustus 2006 22:00

 

PS Tekst werd aangemaakt via Pocket Word op een Windows Pocket PC Phone en vervolgens gepubliceerd op de MSN Space via Internet Explorer. Geen PC in de buurt want het is vakantie. De digitale kloof overbrug je via een GSM, niet via een PC. QED.