Beste vrienden en vriendinnen,  

Het laatste avondmaal

De vakantie aan zee (en in de regen) loopt ten einde en na al die kreeft, champagne en kaviaar wil een mens ook wel eens iets eenvoudigs eten in Knokke. Tijdens de voorbije dagen was het ons opgevallen dat pizzatenten zeldzaamheden zijn in het Saint-Tropez aan de Noordzee en een échte Italiaan in Knokke lijkt op een naald in een hooiberg. Ook een MSN Search op mijn gesofisticeerde Windows Pocket PC Phone gaf niet veel. We hadden de hoop al opgegeven tot jongste zoon Nils wist te vertellen dat de Ristorante Firenze op de Kustlaan niet slecht was. Maar daarvan was op het web geen spoor te bekennen. Toch allen daarheen.

Een aanbeveler. Ik heb in Knokke nog nooit zo goed en goedkoop gegeten. Vriendelijk onthaal; de bazin mag er zijn, haar zoon ook, de rest van de familie stond waarschijnlijk in de keuken en waren verantwoordelijk voor kwalitatief hoogstaande schotels. Met de glimlach geserveerd en geen kleine porties. Op het einde nog keuze uit een aantal grappa’s en een rekening die best meeviel. Je hebt dus geen internet nodig om de beste ‘value for money’ te vinden ! Firenze is het bewijs; geen website maar wel good food en een leuke glimlach. Als je niet kan lachen en niet kan koken moet je geen restaurant openen, open dan maar een website. 

Toch plaatsen we hoe langer hoe meer informatie op het internet en hebben hoe langer hoe meer mensen toegang tot die informatie. En dan worden we weer geconfronteerd met al die information overload; je ziet door het bos de bomen niet meer en het wordt dus belangrijk dat de consument de juiste informatie heeft op het juiste moment. Aangezien de consument op het juiste moment steeds een GSM op zak heeft wordt het cruciaal dat 

  1. GSM leveranciers toestellen op de markt brengen waarmee je op een goedkope en gebruiksvriendelijke wijze kan surfen
  2. Telecom operatoren diensten aanbieden die ervoor zorgen dat van alle informatie die op het web beschikbaar is de juiste info op het scherm geplaatst wordt in functie van het profiel en de plaats van de consument

Dit nieuwe business model moeten we in Vlaanderen kunnen uittesten want alleen in onze regio geven hoe langer hoe meer mensen geld aan iPod, GSM of PC en leven we met hoe langer hoe meer mensen op een paar vierkante kilometers. Je kan echter alleen maar mobiel blijven met de juiste mobiele toepassingen. Je kan dus geen betere proeftuin hebben dan het stadsgewest Vlaanderen. Want –zoals spraaktechnologie- zal ook ‘plaatstechnologie’ ooit doorbreken. Negativo’s zullen zeggen geen tweede Lernout & Hauspie maar positivo’s geloven dat L & H een kennisgolf had kunnen creëren in Vlaanderen. Laat ons het alvast proberen want ooit wil ik –via mijn Windows Pocket PC Phone- weten waar er nog parkeerplaatsen vrij zijn, waar ik een pizza kan eten, wanneer de solden zijn, waar de Tripel het goedkoopst is en al die andere dingen waar we nu nog geen zicht op hebben.

Tot morgen, terug voor een PC !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Pizzeria Virenze Kustlaan Knokke (je hoeft niet te klikken op de URL)

14 augustus 2006 23:00

PS Tekst werd aangemaakt via Pocket Word op een Windows Pocket PC Phone en vervolgens gepubliceerd op de MSN Space via Internet Explorer. Geen PC in de buurt want het is vakantie. De digitale kloof overbrug je via een GSM, niet via een PC. QED.