Beste Tony,  

Media Morgen: het boek

Bedankt voor het boek Media Morgen dat U me eerder deze maand toestuurde. Ik had het meegenomen als vakantieliteratuur en vandaag heb ik het rustig kunnen doornemen.

De beheersovereenkomst is intussen weliswaar getekend maar het is nog geen 1 september en de leerplannen kunnen dus nog aangepast worden. Dit boek zou verplichte literatuur moeten zijn in het laatste jaar van de humaniora –en in het Vlaams Parlement- omdat het een helder inzicht geeft in de wereld van morgen. Naast studenten en politici kunnen echter alle andere geinteresseerden genieten van dit naslagwerk. Proficiat.

Voor mij staat www nu definitief voor wat, wanneer, waar u wil en niet langer meer voor world wide web. Samen met al uw medewerkers blijf ik me ook afvragen of de nieuwe mediatechnologie onze samenleving sterk verandert, of omgekeerd, dat onder druk van onze maatschappij die technologie verandert. Daarnaast zie ik vanuit Microsoft elke dag dat de nieuwe wereld overspoeld zal worden met content. Als Vlaanderen niet investeert in zijn eigen media-industrie dan zal die content inderdaad hoofdzakelijk Amerikaans worden en zal een Amerikaanse cultuur aan Vlaanderen opgedrongen worden wat niet de bedoeling mag zijn. Allemaal spijkers met koppen.

Goed nalezen van de openingstoespraken van Minister Bourgeois en uzelf op het congres van 30 mei leiden tot volgende bedenkingen :

  • U stelt dat het toekomstig succes van de Openbare Omroep gebaseerd is op zijn participatie in de Nieuwe Media én op het feit dat hij VITA (Verrijkte inhoud, Interactieve televisie, Themakanalen, Archief openstellen) kan uitvoeren. Wel, als het misloopt bij VRT kan U onmiddellijk starten bij Microsoft want wij lanceren Windows Vista; we voegen gewoon de S van software bij uw VITA en we zijn vertrokken 
  • De Minister maakt zich zorgen over het wegvloeien van energie, middelen en mensen naar digitale kanalen ten nadele van het bestaande aanbod op de klassieke zenders, Eén en Canvas. Ik blijf me echter zorgen maken dat de Minister digitale kanalen nog altijd niet ziet als een nieuw medium. Met een soortgelijke visie waren we destijds alleen bij radio blijven steken en was televisie er nooit gekomen
  • Daarnaast heeft de Minister gelijk wanneer hij stelt dat hij zich zorgen maakt of iedereen nog wel volgt in deze digitalisering. En dat is ook een specifieke taak van de openbare omroep. Aangezien digitalisering alleen maar sneller zal gaan zullen werkingsmiddelen hiervoor echter sneller ter beschikking moeten gesteld worden. Ik betwijfel echter of de Minister en zijn achterban dat begrepen hebben

Media Morgen of Media Zorgen ? We zien wel wat de toekomst brengt.

Met sympathie,

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com

Tivoli Kopenhagen

20 augustus 2006 18:15

PS Oh ja, dat vergat ik nog te vertellen op het congres. Schaf toch eens kleinere madonna microfoons aan. Zoals u kan zien op p. 13 en 17 van het boek is de microfoon zo groot als een dasknoop. Dat moet toch discreter kunnen ?