Beste vrienden en vriendinnen,  

New York, New York

Zoals jullie weten heb ik een laatste gesprek met alle kandidaten vooraleer zij hun arbeidsovereenkomst met Microsoft ondertekenen. Tijdens dit gesprek peil ik niet alleen naar persoonlijkheid, kennis en ervaring maar ook naar de motivatie om Microsoft te vervoegen.

Deze namiddag kreeg ik wel een erg origineel antwoord op de vraag “Waarom Microsoft ?". “New York” antwoordde de kandidaat marketeer spontaan. Ik wist niet wat ik hoorde.

Ik legde de kandidaat uit dat New York de big apple genoemd wordt maar Microsoft is echter Microsoft en niet Apple, dat zijn de jongens van de mooie hebbedingetjes. Maar die kennen niets van software. Dus New York kan het antwoord niet zijn.

Bovendien ligt de Microsoft campus niet aan de Oostkust maar wel aan de Westkust, dichtbij het druilerige en kille Seattle. In Seattle worden weliswaar Boeings gemaakt die af en toe New York op een onregelmatige wijze binnenvliegen maar nogmaals New York kan het antwoord niet zijn.

Dat andere bedrijf, IBM, heeft zijn hoofdkwartier in Armonk dichtbij New York. Het betreft hier een concurrent die graag stelt ‘I Beat Microsoft’ maar om Microsoft te verslaan moet je software maken en geen mainframes en diensten leveren. New York kan dus het antwoord echt niet zijn.

“Neen”, zei de kandidaat, “U begrijpt het niet. Ik hoorde deze ochtend het lied New York, New York van Frank Sinatra en ik moest plotseling aan Microsoft denken toen if you can make it there, you can make it everywhere weerklonk”. Ik groeide in mijn stoel.

We willen inderdaad de besten van de besten aanwerven, maken soms wel eens fouten (if you don’t hire well you’ve to fire well) maar het verloop binnen Microsoft BeLux is relatief laag. Aardig wat Belgische medewerkers maken weliswaar een mooie carrière binnen Microsoft op internationale posities, toch heb ik niet veel bewijs van If you can make it here, you can make it everywhere”.

Ik blijf dus nog steeds wachten op de eerste oud medewerker die het –zoals Bill- als ondernemer maakt in een zelf opgericht bedrijf dat unieke software oplossingen op de markt brengt in lijn met de Realizing Potential visie. Iedereen kent Tom Tom in Nederland maar (nog) niemand kent Tom & Tom in België. Onlangs hebben 2 Tom’s Microsoft immers verlaten voor een eigen start-up. Gaan zij het waarmaken ? Ik gun het hen van harte !

Tot morgen !

 

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com
Schoten
22 augustus 2006 23:30

PS Tik eens “Why is New York called the big apple” op MSN Search en U vindt verschillende antwoorden. Van jazz-clubs tot bomen die tot aan de hemel groeien.