Geachte Mevrouw Kroes,  

Uit welingelichte bron

Samen met uw voorgangers Karel Van Miert en Mario Monti bent u als EU Commissaris Concurrentiezaken een vooraanstaand getuige op de wereldwijde ‘vrije’ handelsmarkt. Ook met Microsoft en andere IT bedrijven zijn er sinds jaren intieme contacten. Ik wens me niet uit te spreken over de gang van zaken in het verleden (dat doe ik later deze week wel in een open brief aan Steve Ballmer) maar maak me enorm zorgen over uw visie op de toekomst van de Europese IT industrie.

Uit welingelichte bron vernam ik reeds maanden geleden dat U een brief stuurde naar Microsoft waarin U – op aangeven van andere Amerikaanse concurrenten zoals Adobe en Symantec- uitleg vroeg over de marketingstrategie van Windows Vista, de nieuwste release van Windows die binnenkort op de markt zou moeten komen. Uit welingelichte bron vernam ik dat daarop door Microsoft CEO Steve Ballmer onmiddellijk werd geantwoord met aanvullende informatie en met een aantal additionele vragen voor toelichting en advies. Uit welingelichte bron verneem ik dat –vele maanden later- deze vragen nog steeds niet door uw diensten werden beantwoord en ik meen zelfs te weten dat men ‘zo laat mogelijk’ wenst te antwoorden om zo de Europese lancering van Windows Vista uit te stellen. Uw voorganger verplichtte Microsoft een product op de markt te brengen (Windows XP N – de Windows zonder mediaspeler) waarvan er tot op heden zo goed als geen verkocht zijn bij gebrek aan marktvraag en ik heb het vermoeden dat U een soortgelijk ‘trackrecord’ wil opbouwen.

Uit welingelichte bron verneem ik echter dat Microsoft klaarstaat met Windows Vista E, de Europese versie van Vista, die klaarstaat om op de markt gebracht te worden en aan alle ‘klachten’ van de concurrenten voldoet : 

1.     De versie zal duurder zijn omdat ze de Adobe PDF reader bevat. Tot op heden is de Adobe PDF reader gratis beschikbaar voor iedereen maar Microsoft zou er wel voor moeten betalen bij Adobe … begrijpe wie kan

2.     De versie zal minder veilig zijn omdat ze geen anti-virus software bevat. Symantec voelt zich immers benadeeld wanneer Microsoft veiligere software wil maken … begrijpe wie kan

Toch wil ik U erop wijzen, Mevrouw Kroes, dat geen enkele Europese consument zit te wachten op een software die duurder en minder veilig is. En in analogie met Windows N zal ook Windows Vista E een product worden zonder verkoopscijfer. Maar deze keer dreigt er bovendien iets veel ergers te gebeuren …

Aangezien de niet-Europese Windows Vista versie goedkoper, veiliger en beschikbaar is zullen Europese bedrijven en individuen deze software elders aanschaffen. Voor Microsoft wereldwijd is dit geen probleem maar alle Microsoft filialen en business partners in Europa zullen aardig wat omzet zien verdwijnen naar het buitenland met alle mogelijke gevolgen op de tewerkstelling in de software industrie …

Vraag blijft, Mevrouw Kroes, of het de taak is van een Commissaris Concurrentiezaken om een industrie te creëren, te verdedigen of te ruïneren ? Moet een Europese Commissaris de vazal zijn van Amerikaanse bedrijven die in Brussels DC komen klagen en daar proberen te verkrijgen wat ze in Washington DC niet meer kunnen bekomen ?

Een consumer met passie voor Europa en voor software. Hasta la Vista !

Bruno Segers – segers_bruno@hotmail.com
Schoten
10 september 2006 23:45

PS Morgen volgt een open brief aan alle Belgische Microsoft medewerkers en overmorgen eentje aan Steve. Stay tuned.