Ik begon te twijfelen of ik gesnoven had toen ik deze ochtend de kop las van mijn De Standaard newsflash.

1 Vlaamse universiteit is een noodzakelijkheid die ik al meermaals -op basis van o.a. mijn ervaringen in IBBT- predikte in Bruno’s BlogBoek. Vlaanderen is kleiner dan Californië maar in elke provincie prijkt er een universiteit. Overal wordt er gedoceerd, echt onderzoek is echter een zeldzaamheid. ‘1 Vlaamse universiteit tegen 2013’ stelde de rector moedig bij de opening van het academiejaar in Gent. Ik ben benieuwd of de andere Vlaamse rectoren gaan volgen en ook hun job gaan opofferen tegen 2013. Het antwoord ken ik al; ze willen allemaal 1 Vlaamse universiteit zolang die maar vanuit hun stad en vanuit hun stoel bestuurd wordt.

Niks komt ervan, we slagen er nog niet in om tot 1 Vlaamse business school te komen. Vlerick startte ooit in Gent, het is intussen Vlerick Leuven Gent Management School geworden maar UAMS in Antwerpen blijft zelfstandig opereren terwijl daar de Vlerick leerstoel Internationale Handel zou kunnen gevestigd worden. Tja, Antwerpenaars denken nog steeds dat de zon op- én ondergaat in de metropool.

Via mijn All Together BVBA zou ik maar al te graag eens het mes zetten in al die overbodige subsidies en verschillende vet uitgebouwde structuren. Toch blijft het een onmogelijke opdracht, professoren hebben een vrij hoge ego. Niet moeilijk, tijdens de lessen moet er doorgaans gezwegen worden en het examen is 1 richtingsverkeer. Feedback krijgt een prof bijna niet en daardoor gelooft hij dat hij koning is in zijn (klein) koninkrijk. ‘Het examen is de evaluatie van de docent’ stelde de studentenvakbond ooit. En ik was plots gebuisd …

Bruno – Negril – 04/10 – 23.30