Ooit was vliegen een luxe. Je betaalde een kapitaal om van de ene plaats naar de andere te vliegen en de service (niets is gratis Steve 😉 was ook van het bovenste beste niveau. Alles erop en eraan, nog vooraleer je in de lucht hing stond je al te trillen van de alcohol in de benen.

Bovendien was het een nieuwe industrie en dat trekt het mooiste en beste volk aan. Vandaag werken de voormalige Misses Belgium voor VTM maar ooit was er een tijd dat deze dames probleemloos hun carrière konden starten bij Sabena en andere hoogvliegende -en dure- luchtvaartmaatschappijen. Stewardess was ooit het nobel woord voor de 10.000 meter versie van een serveerster maar niemand stond erbij stil. Vooral niet al die zakenlui die hoog in de lucht -op kosten van het bedrijf- de leukste contacten konden hebben met de crème de la crème van vrouwelijk schoon. Hoog in de lucht werd er aardig wat afgegluurd en afgelachen tussen beide geslachten. En hoeveel businessmen hebben hun eerste -of eventueel- hun tweede vrouw niet in de lucht het hof gemaakt ?

Ik behoor spijtig genoeg tot de jongere generatie. In mijn Agfa tijd vlogen we weliswaar allemaal business en lieten we de was doen in Amerikaanse hotels maar daarna is het zienderogen achteruit gegaan. Vanuit Europa zijn er bvb. 3 vluchten naar het Microsoft hoofdkwartier in Seattle; vanuit London, vanuit Kopenhagen en vanuit Amsterdam. British Airways vanuit Londen werd vermeden omdat het te duur was, SAS vanuit Kopenhagen genoot de voorkeur omdat je internet op de vlucht had terwijl KLM vanuit Amsterdam systematisch uitgesloten werd. Niet alleen omdat de DC10 al bijna 30 jaar oud was maar vooral omdat de stewardessen nog steeds dezelfde waren als bij de maiden-trip.

Daarom voel ik me zo verheugd vandaag op deze 767-300 Jetair chartervlucht. Zelfs Ingeborg, die nu ingedut naast mij zit, had het opgemerkt. ‘Wow, wat een knappe stewardessen, en zo vriendelijk’. Inderdaad, het is jaren geleden dat ik met zulk een knap en vriendelijk team gevlogen heb. Zelfs mijn echtgenote is het eens dat dit de finalistes zijn van Miss Belgium. En dat voor een last-minute booking. Het geluk is voor aardige mensen of heeft Richard Branson dan toch gelijk dat de toekomst ligt in charters en lage kost vliegmaatschappijen ?

Bruno – In de lucht met 6 knappe stewardessen – 10/10 – 06.00