Weg met de roze balletten, geef mij maar de blauwe kabinetten. Iedereen uit mijn nabije omgeving (behalve La Morel) weet dat ik politiek neutraal ben ingesteld maar toch wil ik bij deze even een uitzondering maken. La Morel en haar vrienden willen meer blauw op straat, soms droom ik van meer blauw in Brussel.

Ik ben geen De Croo fan (deze kerel gebruikt immers geen PC), ik ken Guy niet zo goed maar binnen zijn VLD –Verhofstadt Laten Doen– partij zitten de intelligentste en de knapste medewerkers. Ik heb het genoegen gehad samen te werken met de kabinetten achter Dirk Van Mechelen, Fientje Moerman, Vincent Van Quickenborne, Marc Verwilghen en Karel De Gucht en ik moet eerlijk zijn dat ik nog nooit zoveel IQ en EQ bij elkaar heb gezien op een paar vierkante meters. Ik kan me alleen niet uitspreken over het kabinet van Dewael maar daar zaten volgens mij de knapste medewerksters. Alles eerlijk verdeeld zoals het hoort.

Eén van deze ‘cabinetards’ is Rudy Aernoudt. Deze voormalige kabinetchef van Serge Kubla en Fientje Moerman is daarnaast nog professor, filosoof en schrijver. Zijn boek “Vlaanderen-Wallonië, je t’aime moi non plus” is niet alleen een aanrader voor de Warandegroep maar voor elke Belg. Rudy lanceerde immers zowel het programma 4 X 4 pour entreprendre in het Zuiden en ‘Jij bent Flanders’ Future’ in het Noorden. Hij is 1 van de weinige ervaringsdeskundigen die beseft dat Vlamingen en Walen niet zoveel van elkaar verschillen als sommigen willen doen geloven.

Ooit verwacht ik Rudy nog in een federale positie maar sinds kort is hij kabinetsmedewerker af en staat hij aan het hoofd van alle ambtenaren van het Vlaams departement voor Economie, Wetenschap en Innovatie. Onder de hoofding ‘Administratie wordt een beetje bedrijf’ vertelt hij dit weekend in De Tijd zijn eerste ervaringen. Of hoe een professor, filosoof, schrijver en kabinetsmedewerker plots ambtenaar én ondernemer wil worden. En hij blijkbaar niet alleen want Rudy wil dat al zijn ambtenaren de taal van de ondernemer leren spreken. Daar wachten we inderdaad allemaal op.

Rudy is alvast goed begonnen; als je niet kan lachen moet je geen onderneming starten en dus begon hij de eerste speech voor zijn troepen met een eenvoudige grap. Een man wordt overvallen: ‘je geld of je leven’. ‘Ik heb geen geld’, zegt de man, ‘want ik ben ambtenaar’. ‘Loop dan maar door’, zegt de overvaller, ‘want dan heb je ook geen leven’.

Bij deze wens ik alle ambtenaren een beter leven, een bezielende manager hebben ze alvast !

segers_bruno@hotmail.com – Schoten – 15/10 – 23.30