Aimé Van Hecke verlaat VRT en gaat binnenkort Sanoma Magazines leiden. Gegniffel alom want iedereen ziet hierin een leegloop van de VRT na het vertrek van Tony Mary. Niemand ziet echter het masterplan van de Vlaamse regering die wel degelijk van plan is om van VRT het vlaggeschip van de Vlaamse media-industrie te maken zoals admiraal-ter-zee Tony het graag gezien had. VRT moest –en zal- de Vlaamse digitale remake van de Queen Mary worden. Met in haar zog ettelijke kleine en grotere mediabedrijven.

Dat was –en is nog steeds- het masterplan maar het wordt tijd om even toe te lichten wat er misliep. Tony is het levende bewijs dat te weinig slaap de groei breekt maar het voordeel hiervan is dat deze man elke dag minstens een ‘dubbele shift’ draait. Het rendement binnen VRT is dus onvoorstelbaar hoog; niet alleen door de snelheid maar vooral door de lange dagen die daar gepresteerd worden. Want iedereen was op post vooraleer de admiraal arriveerde en niemand verliet het schip vooraleer het licht op de brug gedoofd was. Zelfs een ervaren duurloper zoals Ivan Sonck kon het helse tempo niet meer aan en zocht een kalmere job aan de wal. Feit is dat VRT in 2005 reeds het plan 2010 zo goed als gerealiseerd had.

Maar juist door deze realisatie kwam de ‘pax media’ 5 jaar vroeger dan voorzien in gevaar. De ‘pax media’ was nodig om ervoor te zorgen dat de hoofdaandeelhouders van VTM –mijnheer Rik uit Roeselare en Laatste Nieuwe Christian- hun investering in VTM kunnen verzilveren door een lucratieve verkoop aan een buitenlandse groep. En daar is wat tijd voor nodig want VTM had na een succesvolle beginperiode zonder concurrentie veel pluimen verloren. Aangezien zowel Roularta als De Persgroep aardig wat volk tewerkstellen was deze tijd hen door de Vlaamse ministers wel even gegund. Voor de goede gang van zaken werd dit project ‘pax media’ gedoopt maar de interne codenaam in Vilvoorde is nog steeds ‘Sell VTM Well’.

VRT liep echter als een trein. De ijzersterke funderingen waren gelegd door Bert De Graeve die zijn ervaring als bekister later kon verzilveren; eerst als COO en vervolgens als CEO bij staaldraadleverancier Bekaert. Andere verdienste gaat naar Harry S.A.P. Sorgeloos die binnen VRT met zijn E-team alles gedigitaliseerd heeft en ervoor zorgde dat elke bit duizenden malen sneller kan opgeslagen, gewijzigd en teruggevonden worden in het digitale archief van beeld en geluid dan de traditionele naald in de hooiberg. En toen kwam Tony Tempo. Die schakelde het bedrijf in overdrive en de Queen Mary was vertrokken. Rik en Christian stonden dus op regelmatige basis aan de klaagmuur bij de voogdijministers; niet om te zeggen dat het bij VTM trager liep dan verwacht maar vooral omdat het bij VRT veel sneller liep dan verwacht. Wat er niet bij werd verteld is dat de marktwaarde van VTM niet steeg maar wel daalde. Via de ‘bevriende bladen’ werd alles uitvergroot en het proces van Tony was gemaakt. Want Tony kon veel controleren maar niet de geschreven pers. Exit Tony.

Maar de Vlaamse regering is niet dom. Want die weet ook dat de hoofdaandeelhouders van VTM willen ‘cashen’ en dat het altijd een verkoop aan het buitenland zal zijn. Daarom heeft Christian Van Thillo al een zitje in de Raad van Bestuur van Bertelsmann, de hoofdaandeelhouders van RTL. En na die verkoop komen we –ook in Vlaanderen- in dezelfde situatie als RTL en RTBf in Wallonië. Alleen de openbare omroep blijft dan over om de Vlaamse cultuur te bewaren en Vlaanderen binnen te leiden in de digitale en tolerante multiculturele samenleving van de toekomst. De Vlaamse politici zijn dat constante gezaag over ‘de VRT pakt onze kijkers af’ dus meer dan beu en hebben liever dat beide heren-aandeelhouders hun energie kunnen stoppen in het zo snel mogelijk verkopen van VTM want dan kunnen ze daarna nieuw en ander speelgoed kopen. Dus moest het masterplan worden bijgestuurd in 3 stappen :

Stap 1. Zorg ervoor dat er minder hard gewerkt wordt binnen VRT. Mary werd dus niet definitief aan de kant maar wel tijdelijk aan wal gezet. Voor iets meer dan 2 jaar. Getuige daarvan de eenmalige premie van iets meer dan 2 jaarsalarissen. Mary moest vervangen worden door iemand die prima, ervaren én gerespecteerd is maar die minder uren aanwezig zal zijn op de Reyerslaan. Oplossing snel gevonden. Piet Van Roe want die woont ten noorden van Antwerpen (niet in de Brusselse rand zoals Tony) en staat dus dagelijks uren in de file.

Stap 2. Zorg ervoor dat je de VTM kijkers via een ander medium dan de televisie kan bereiken. Daarin past de aankondiging die vandaag werd gemaakt. Aimé gaat Sanoma Magazines leiden. Binnen de Sanoma stal zitten immers de meest populaire bladen (Humo, Story, Libelle, Flair, TeVe-blad …) waarmee probleemloos elke burger kan bereikt worden. Want de burger moet nog altijd de juiste boodschappen krijgen; alleen een burger met een gezonde geest zorgt voor een gezonde regio. Sanoma is weliswaar een concurrent van Roularta en De Persgroep maar dat nemen Rik en Christian er graag bij. Aimé, de nachtmerrie van VTM (en de daghengst van VRT volgens Lierke Plezierke Bettina), maakt plots geen TV meer en concurrent VTM kan daardoor snel terug in waarde stijgen.

Stap 3. Zorg ervoor dat er plezier gemaakt wordt binnen VRT. En daarin past de aankondiging die binnenkort verwacht wordt. Aimé is immers een dure vogel en daarom moet er bezuinigd worden bij Sanoma. Guy Mortier is intussen ook de kaap van de 60 gepasseerd en gaat maar al te graag op brugpensioen. Bovendien woont Guy dichtbij Brussel en kan hij op de Reyerslaan aanwezig zijn terwijl zijn leeftijdsgenoot Piet in de file staat. Ook naar personeel een goede zaak want Guy heeft altijd wel een leuke grap of oneliner klaar. Hij heeft trouwens een hoog Frank Zappa gehalte en dat ligt goed bij mannelijk én vrouwelijk personeel. Dit alles is nodig voor de moraal van de troepen want de druk voor een goed kijkcijfer valt even weg.

En zo is iedereen tevreden. Mijnheer Rik en Laatste Nieuwe Christian hebben nu iets meer dan 2 jaar de tijd om hun investering in VTM te verzilveren. Binnen de VRT gaat het er wat rustiger aan toe en blijven de troepen gemotiveerd met 2 bezadigde maar inspirerende 60plus CEOs. Bewijs dat het Generatiepakt werkt. De voogdijminister heeft olie op de golven gegoten en spaart een dure, eigenzinnige fulltime CEO uit. Tony Tempo kan even de Duracell batterijen opladen in afwachting dat de VRT Queen Mary terug uitvaart in een water waar geen VTM ijsbergen of te snel beïnvloedbare voogdijministers meer aanwezig zijn. Als Tony niet op de brug wil staan of een eerste officier zoekt dan hoor ik het graag. Maar eerst VTM in buitenlandse handen. Dat is dé ‘conditio sine qua non’ voor een deugdelijk bestuur bij Onze Openbare Omroep.

segers_bruno@hotmail.com – Schoten – 18/10 – 23.30