Een aardig gevulde dagplanning vandaag. Eerste afspraak na de files in Antwerpen, daarna een vlug kotbezoek bij zoon Hans gevolgd door een lunchafspraak in Brussel, een namiddagafspraak in het Antwerpse en dan 2 afspraken om de avond in Brussel af te sluiten. Om 23 uur zou ik dan –onderweg naar huis- via Radio1 kunnen vernemen dat Beerschot gewonnen heeft van KV Mechelen. Mijn dagplanning leek inderdaad op de Antwerpen-Brussel-Antwerpen-Brussel-Antwerpen versie van de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik. Maar het is gelukkig Antwerpen-Brussel-Antwerpen geworden. Stap even in de volgwagen.

De lunchafspraak was gepland in Bar Resto Tasso in Tour & Taxis. Tour & Taxis kende ik al een tijdje maar het restaurant was me onbekend. Leuke lokatie, zelfde uitbaters als het Zuiderterrras in Antwerpen, maar alleen het mooie zicht op de Schelde ontbrak. Schepen heb ik dus niet zien varen maar de ene bekende na de andere passeerde wel langs onze tafel. Het gebeurt niet dikwijls dat je op korte tijd zoveel bekenden achter elkaar ziet, echt efficiënt tijdsgebruik maar de leuke meid die me had uitgenodigd moet er het hare van gedacht hebben. Je zit daar immers met een tafelgenoot die tegen iedereen aan het praten is behalve tegen jou … Gelukkig werd ik gered door een SMSje met de melding dat de vergadering om 16 uur in het Antwerpse diende verplaatst te worden. Plots zit je daar dan met 2 helemaal alleen om 15 uur in Restaurant Tasso in Tour & Taxis en ontdek je toevallig dat je beiden om 18 uur op hetzelfde Telindus event moet zijn in … Tour & Taxis.

De verbeelding van verschillende mannelijke lezers zal misschien op hol slaan maar hoe overbrug je plotseling 3 uur wanneer je met een leuke dame helemaal alleen al op de plaats van bestemming bent toegekomen ? Gelukkig ontdekten we het bestaan van het congres Customer First 06, toevallig ook in Tour & Taxis, met bekende sprekers en stands van verschillende leveranciers. Op Customer First staat de klant blijkbaar centraal. En meer bepaald de manier waarop bedrijven meer waarde voor de klant – en dus voor zichzelf – kunnen creëren door de inzet van klantgerichte digitale platformen en communicatiemiddelen. Kortom, een aantal Internet-bedrijven samengebracht op enkele m², bedrijven die 24/24 en 7/7 op het Internet het zaken doen (in cyberspace) en die nu in de echte wereld van vlees en bloed (in meatspace) zijn samengebracht. Altijd een leuke ervaring. Ook nu weer.

Na zovele weken elkaar niet meer ontmoet te hebben was de ontmoeting met het MSN team, nu Microsoft Digital Advertising Solutions, meer dan hartelijk. Zoals steeds dropen passie en energie van hun stand af. Helemaal anders verliep het bij de stand van emailgarage.com. Dit bedrijf is een trendsetter in interactieve e-marketing en hun 5000 euro stand bracht de boodschap zeer goed. Traditionele postkaarten met harde slogans zoals ‘Take Me Off Your F***ing Mailing List’, ‘Our E-Mail Intuition Never Fails Us’, ‘Opt-In Or You’re Out’, ‘RIP or ROI ?’ en  ‘We Like Being Used’ hadden een stop-effect op vele voorbijgangers en waren vrij verkrijgbaar om mensen een e-geweten te trappen. Ik nam dus mijn tijd om de juiste selectie te maken maar tijdens dit proces bewoog er niemand van de 3 aanwezige standhouders. Ook niet bij de andere voorbijgangers die hun keuze aan het maken waren. De mannen en vrouwen van emailgarage.com zeggen dan misschien wel ‘We Like Being Used’ maar van ‘Customer First’ viel niet veel te merken. Of misschien reageren ze niet meer op body-language en alleen op het ‘You ‘ve got mail’ icoontje op hun computer. Ik zal ze eens mailen !

Het oude adagio ‘mensen kopen van mensen’ wordt via amazon, e-bay en andere e-commerce sites meer en meer achterhaald en omgevormd tot ‘mensen kopen van systemen’. De vraag blijft hoe de relatie klant-leverancier gaat evolueren in het digitale tijdperk. De relatie klant-cafébaas zal bvb. nooit veranderen want ‘you don’t get drunk by drinking virtual beers’ maar een aantal andere relaties zijn wel degelijk aan verandering toe.

Ik heb de rest van de avond niet meer stilgestaan bij de digitale wereld tenzij toen ik het verlies van Beerschot bij KV Mechelen aanhoorde. 1-0. Da’s ook een binaire score.

segers_bruno@hotmail.com – Schoten – 25/10 – 23.50