Regelmatig kreeg ik vragen of Trends goed betaalde voor mijn bijdragen aan de inmiddels afgelopen verkiezingsblog. Laat ons even redelijk blijven, waarom zou men iemand betalen voor artikels die niet gelezen worden ? Bovendien heeft mijnheer Rik van Roularta al zijn geld hard nodig om de kwaliteit bij zijn VTM, de Vrienden van Tony Mary, de hoogte in te drijven. Er gaapt immers een enorme digitale kloof tussen de openbare en commerciële zender. Een derde reden is dat ik sterk geloof in (corporate) social responsibility. Iedereen moet eens iets teruggeven aan de maatschappij en gratis iets doen. Liefst midden in de carrière, niet in het begin. Een jonge advocaat pleit de eerste jaren ‘pro deo’ maar velen gebruiken dat argument achteraf als een excuus om tijdens de rest van hun carrière torenhoge tarieven ‘pro domo’ te factureren …

Toch was ik enorm blij met de kleine échte attentie die vandaag door de postbode werd afgeleverd vanwege het Trends-team. Een prachtige authentieke Balmain pennenset met een persoonlijk schrijven vanwege de redactie. De verkiezingsblog was immers een eerste experiment om –ook binnen Trends- het pad van multimedia en interactiviteit te bewandelen. Het trof me diep want het zijn deze kleine attenties die de grote verschillen maken in het leven. Ik ga hun brief niet integraal hernemen maar 1 zin heeft me diep getroffen …

“Bij wijze van bedanking, en tegelijk ter inspiratie, bieden we u graag het meest cruciale wapen van de blogger aan: de pen”. Mijn vrienden van Trends weten blijkbaar nog niet dat een blogger niet werkt met pen en papier en dat de pen dus helemaal niet het meest cruciale wapen van de blogger is. De blogger heeft zelfs niet 1 maar 2 wapens; hét toetsenbord en dé muis. Met dat klavier en die toverstok componeert de blogger zijn werkjes die feilloos worden gepresenteerd op om het even welk laag- of hoogresolutiescherm. Geen papier nodig. En pennen maken alleen maar vlekken.

Toch zou ik mijn pennenset helemaal niet willen inruilen voor het meest recente draadloze toetsenbord en de meest recente draadloze muis van Microsoft of Logitech. Neen, zeker niet. Want op diezelfde brief prijkten de handtekeningen van hoofdredacteur Piet, webmaster Xavier en redactie-assistente Caren. Niet onpersoonlijk gedigitaliseerd en ingebracht via toetsenbord en muis maar persoonlijk ondertekend mét pen. Zo ben ik tenminste zeker dat dit geschenkje uit het hart komt van dit TrendsTrio en niet uit 1 of andere digitale interactieve online e-marketing CRM robot. I like technology but I love people. Het weze gezegd.

segers_bruno@hotmail.com – Schoten – 31/10 – 23.55