Enkele maanden geleden bezorgde een bevriend jurist mij een interessant artikel uit een vaktijdschrift met als titel ‘Bronnengeheim voor bloggers’. Een duidelijk bewijs dat ook de juristen niet achterblijven in de evolutie van de nieuwe media. Maar uit Bruno’s BlogBoek dd. 20/10 en 31/10 weten jullie dat juristen steeds een tweede –al dan niet verborgen- agenda hebben.

En dat werd me snel duidelijk na het doornemen van het bewuste artikel. “Steeds meer bloggers worden het slachtoffer van hun eigen hobby en dreigen de toegang te worden ontzegd tot het internet of te worden vervolgd wegens aantasting van iemands eer en goede naam, wegens het verspreiden van illegale informatie of wegens het prijsgeven van bedrijfsgeheimen”. Nu begrijp ik zijn pretoogjes; mijn juridische vriend had zaken geroken. Lezers van het eerste uur weten echter dat Bruno’s BlogBoek serieuze én satirische stukjes brengt zoals duidelijk vermeld in de ondertitel bovenaan de hoofdpagina. Indien ik de reputatie van iemand aantast, illegale informatie zou verspreiden of bedrijfsgeheimen zou prijsgeven dan valt dit allemaal onder de categorie satire, dus nooit serieus bedoeld en de facto ‘niet waar’. Het weze even gezegd.

Hetzelfde artikel ging ook in op een arrest van het Arbitragehof dat het begrip ‘journalist’ aanzienlijk verruimd heeft. In de ‘Wet Bronnengeheim’ komt de bescherming van de journalistieke bronnen nu immers ook toe aan bloggers die op regelmatige tijdstippen nieuwsfeiten of opinies online publiceren. Alles verandert snel en het is logisch dat ook het begrip ‘journalist’ eveneens aan verandering onderhevig is maar dit gaat toch een stapje te ver. In België heb je trouwens 2 soorten journalisten. Je hebt de ‘beroepsjournalist’ en de ‘journalist van beroep’ maar dat om het even welke pipo die een beetje blogt dezelfde bescherming kan genieten als een professionele journalist dat gaat mij zelfs een stapje te ver.

Voor mij zijn zo goed als alle journalisten bloggers; ze publiceren immers dagelijks hun artikels. Ooit vertelde ik aan Ronald Meeus van De Morgen, één van onze betere journalisten en een beetje afkerig van bloggen, dat hij de beste Belgische blogger was want zijn dagelijkse artikels halen meer hits/lezers dan om het even welke Belgische blogsite. Niet alle bloggers zijn echter journalisten en bovenvermeld arrest is een gevaarlijk precedent waarbij vele bloggers zouden kunnen gaan zweven.

Eind deze week verschijnt mijn eerste column in Datanews en vandaag heb ik me even écht journalist gevoeld. Zoals het hoort was de deadline vrijdag ll. maar op maandag was mijn stuk nog steeds niet binnen. Grote paniek. Want de eindredactie moet het nog doornemen vooraleer het naar de hoofdredacteur gaat. Bovendien moest er nog een fotografe aan te pas komen en tegen 15 uur moet alles kant-en-klaar afgeleverd worden. Kortom ik heb aardig wat personen gezien en aan de lijn gehad voor een opiniestukje van 3000 karakters. Elke blogger is blijkbaar dan toch niet alleen journalist maar tegelijkertijd ook redacteur, eindredacteur, hoofdredacteur én fotograaf. En dat bronnengeheim dat neem ik er graag bij. Alleen vraag ik me af of ik nu ‘beroepsblogger’ dan wel ‘blogger van beroep’ ben. Ik zal het navragen bij mijn bevriende jurist.

segers_bruno@hotmail.com – Schoten – 06/11 – 23.45