Het hart van België klopt vandaag in Zaventem, sorry ik bedoel Brussels Airport. Daarom heb ik mij als volleerd ‘real time’ reporter opgesteld en breng ik u rechtstreeks verslag uit van de verschillende evenementen die hier plaatsvinden, 3 op een rij. Hier komen ze.

Vandaag is het 5 jaar geleden dat Sabena failliet ging. Uit de vele uitspraken onthouden we vooral curator Christian Van Buggenhout die stelde dat niet de Raad van Bestuur maar wel het directiecomité het beleid van een (overheids)bedrijf moet bepalen. In de Raad van Bestuur zitten immers niet veel mensen die er iets van begrijpen. Tony Mary zal het graag horen maar het weze wel gezegd dat al de VRT bestuurders dagelijks TV keken terwijl niet alle Sabena bestuurders een (privé)vliegtuig hadden.

Wat later werd in primeur de zorgvuldig geheim gehouden naam van het fusiebedrijf SN Brussels Airlines en Virgin Express aangekondigd. De Sabeniens hadden gehoopt op Sabena als kleine wiedergutmachung ter gelegenheid van de 5 jaar, Manneken Pis hoopte op Brussels Virgin maar trouwe lezers van Bruno’s BlogBoek weten al sinds eergisteren dat het Brussels Airlines ging worden. Zoals gisteren uitgelegd hoef ik als blogger mijn bronnen niet vrij te geven en dat zal ex-journalist Geert Sciot, de manager belast met het geheim houden van de communicatie, me niet kwalijk nemen. Al gaat de waarheid nog zo snel Google en MSN Search achterhalen ze wel. Bij deze toch even mijn bronnen vrijgeven over mijn objectief artikel van gisteren; je kan alles vinden in het Nieuw Juridisch Weekblad, nummer 147 van 20 september 2006, pagina 630 tot 636.

En –last but not least- vond vandaag op de vooravond van de e-Government Summit op Brussels Expo de uitreiking van de prestigieuze e-Government Awards plaats in de oude luchthaven terminal. Vrijdag kunnen jullie in mijn blog en in mijn hardcopy Data News column alles lezen over het teveel aan events en awards maar toch wil ik bij deze –en gesponsord door het Rekenhof- een bijzondere Diamond e-Government Award uitreiken aan het Fedcom team, en dit met grote felicitaties van de jury. Het Fedcom project betreft de modernisering van de federale overheidsboekhouding; een voorstudie werd goedgekeurd op de Ministerraad van 19 maart 2004, de openbare aanbesteding verscheen in het Bulletin der Aanbestedingen op 30 juli 2004 en meer dan 2 jaar later wachten we nog steeds op een beslissing. Daarna zal het nog minstens 2 jaar nemen voor alles volledig geïnstalleerd en in gebruik is.

Vandaag verschenen in verschillende kranten commentaren rond uitspraken van het Rekenhof dat zich o.a. bekloeg over de middeleeuwse boekhouding en dat de rekeningen van de staat moeilijk in kaart te brengen zijn. Op 19 maart 2009 wordt u met zijn allen verwacht in het prachtige Rekenhof (en niet in de kille vlakte van Zaventem) ter nagedachtenis van het feit dat het dan 5 jaar geleden zal zijn dat de Belgische regering de beslissing nam om te vernieuwen. Maar maak u geen zorgen, tijdens deze periode hebben we 5 jaar een begroting in evenwicht gehad. We zullen dan waarschijnlijk nog steeds een balans van grootmoeder gebruiken i.p.v. de meest geavanceerde weegschalen die reeds jaren beschikbaar zijn. Evenwicht is dus een broos begrip.

De bedrijven zijn blij met het afschaffen van de papieren boekhoudboeken door Kafka Van Quickenborne, de staat is blij dat ze nog pen en papier hebben. Hoe gaan we deze digitale kloof dichten ?

En u gaat het niet geloven maar zelfs de www.belgium.be laat het vanavond afweten. Waarschijnlijk zit iedereen op de e-Government Awards op een prijs te wachten … terwijl heel België onbereikbaar is op het internet. Help, het land is offline ! De geest van Sabena ?

segers_bruno@hotmail.com – Schoten – 07/11 – 23:15