Onze Vlaamse Innovatiemissie landde deze ochtend op Zaventem, sorry, Brussels Airport, op het Feest van de Dynastie. Aangezien alleen de ‘gestelde lichamen’ welkom zijn op het Te Deum in de Sint-Michielskathedraal hoefden we ons niet te haasten. Na 9 uur in Economy Class vanuit Washington DC voelt men zich eerder een ongesteld dan een gesteld lichaam. In Business Class zagen we minister Onkelinx en die had natuurlijk geen excuus. Maar of zij het Te Deum om 10 uur gehaald heeft dat weet ik niet, na de middag was ze wel degelijk aanwezig in het parlement.

Het gebeurt ook niet altijd dat de vorst aanwezig is op zijn eigen feest. Vandaag vieren we immers 175 jaar dynastie en dan geldt de uitzondering op de regel. Toch maak ik mij zorgen over ons vorstenhuis. Uit al mijn blogs weten jullie immers dat Brussel hoe langer hoe meer de Europese en internationale tour opgaat, wat geen slechte zaak is voor Vlaanderen en Wallonië. De discussie is immers niet meer Brussel Vlaams of Brussel Frans, nee de conclusie is Brussel Engels. Brussel is immers de magneet die iedereen naar België trekt en het wordt dringend tijd dat we die magneet nog versterken. Brussel is echter niet alleen een stad met een burgemeester en schepenen maar ook een gewest met een parlement en een regering. Daarnaast is Brussel de woonplaats van de koning die niet alleen een optrekje in het centrum heeft maar ook een buitenverblijf in Laken. Hoe lossen we dit allemaal op in de volgende fase van de staatshervorming ?

Zeer eenvoudig. Elke stad heeft een burgemeester en schepenen nodig. Dus die blijven op post. Het Brussels Gewest schaffen we gewoon af. Want al die mensen gaan –als ze competent zijn- probleemloos werk vinden in het Brussels schepencollege, Vlaanderen, Wallonië of de Europese Instellingen. Werkaanbiedingen genoeg, en dit op wandelafstand. Blijft de vraag, wat doen we met de vorst ?

Ook daar een zeer eenvoudig antwoord. De vlucht vooruit ! Europa heeft een rijk verleden en evolueert naar een Verenigd Europa van Staten of een Verenigde Staten van Europa. In beide scenario’s zullen we iemand nodig hebben die stabiliteit biedt en alle waarden en culturen in zich draagt. En dat is juist de rijkdom van onze Koning Albert. Voorouders uit Duitsland, opgevoed in het Frans, praat zeer vlot Nederlands, heeft een dochter in Engeland, zijn moeder kwam uit Zweden, zijn vrouw uit Italië, zijn schoonzus uit Spanje, zijn zus woont in Luxemburg. Kortom, Albert is klaar voor de job van Europese vorst vanuit Brussel, het DC van Europa. Ik hoop dat ze het daar een beetje over gehad hebben op de verschillende recepties deze avond want anders gaat die derde fase van de staatshervorming nooit lukken.

segers_bruno@hotmail.com – Schoten – 15/11 – 23:15

PS Iedereen weet dat ik tegen het teveel aan ICT Awards ben maar mag ik alle lezers toch vragen tussen 14 en 27 november –voor de eerste en de laatste keer- op Bruno’s BlogBoek te stemmen als www.sitevanhetjaar.be ? Dan kan ik eindelijk het voorbeeld geven; de BoB (Best of Blogs) Award weigeren en op 8 december in Dancing Carré eens carré mijn mening zeggen over de nood aan echte Gouden bITjes. Niets meer, niets minder. Intussen probeer ik te achterhalen wie ongevraagd mijn dagelijks bloed, zweet en tranen genomineerd heeft als een blog.