Deze week een mooi artikel in Sport/Voetbal Magazine (nr. 46, p. 42) over voetbalclub Westerlo, tien jaar in eerste klasse. Hoe word je het goede voorbeeld voor elke nieuwkomer en elke club met een bescheiden budget ? Het Kempense recept voor dit succes is een advies dat ik aan alle ICT starters zou willen meegeven. En vooral aan Nomadisk en CityLive, 2 startups die er in de US bij waren en waarvan ik hoop dat ze binnen enkele jaren in de Software Champions League de pannen van het dak zullen spelen. Hier volgen de ingrediënten en de bereidingswijze.

De ingrediënten zijn de basis van elk recept; als je dit niet in huis hebt dan ben je sowieso gedoemd om te falen. Kortom, je begint er beter niet aan zonder deze fundamenten :

  • Een manager. Wie Westerlo zegt, zegt Herman Wijnants. De manager is het manusje-van-alles, de duivel-doet-al, de man die als eerste de deur opent en als laatste de deur sluit. Iemand die zijn persoonlijk succes verbindt aan het succes van de ploeg, van de onderneming. Iemand die er staat in goed en slechte tijden, een baken in stormweer en een parasol in de blakke zon. Filip Tack van Nomadisk en Frank Bekkers van CityLive staan er ook altijd. Dat is dus OK.
  • De promotie naar eerste klasse. Zonder deze promotie, dit compelling event, 10 jaar geleden had Westerlo nooit een beweging kunnen creëren waardoor ze dagelijks worden verder geduwd en gestuwd. Nomadisk heeft een uniek groupware en backup concept dat te simpel is om waar te zijn terwijl CityLive alle informatie die ‘ergens’ aanwezig is op het internet of elders samenbrengt op het scherm van een mobieltje in functie van het profiel en de locatie van de eigenaar. Dat is dus ook OK.

Maar de beste ingrediënten zorgen niet noodzakelijk voor het beste gerecht. De bereidingswijze kan een enorm verschil maken; niet alleen bij Westerlo maar ook bij onze topbedrijven in spé :

  1. Jezelf een strak financiëel beleid opleggen. Geld dat je niet hebt kan je niet uitgeven en winst is nog steeds het verschil tussen omzet en kosten. Zorg dat de verlies-winst rekening elke dag klopt, dan hoef je niet elk jaar truukjes uit te halen om de balans in evenwicht te brengen.
  2. Versterking halen in het buitenland. Als je niet over de grote middelen beschikt, moet je inventief zijn. Zeker als de thuismarkt zeer klein is. Op een bepaald moment stelde Westerlo 3 Chelsea spelers gratis op in de eerste ploeg. Ook voor Nomadisk en CityLive geldt het adagio dat zo snel mogelijk projecten in het buitenland moeten afgesloten worden tegen een zo laag mogelijke kost. Het zullen immers niet de Belgische klanten zijn die het succes van beide bedrijven gaan bepalen.
  3. Een ploeg bouwen rond routiniers. Schenk vertrouwen aan spelers die einde carrière zijn maar nog ferm presteren en die de jongeren omringen. Mensen die weten wat het is om onder druk te staan en die blij zijn in een rustige omgeving te kunnen werken, wat niet betekent dat ze hun mouwen niet meer willen opstropen.
  4. Voor enkele waterdragers zorgen. Je hebt geen team nodig met allemaal technische virtuozen die zich constant in de schijnwerpers trachten te spelen. Zorg ook voor mensen die hard willen en kunnen werken want hun bijdrage is essentieel.
  5. De eigen jeugd vergeten. Talentvolle jongeren uit eigen streek aantrekken is moeilijk. Iedereen vist immers in dezelfde vijver en de vijver is veel te klein. Daarnaast hebben de anderen altijd wel nét iets meer te bieden en ben je jouw veelbelovende belofte kwijt aan een concurrent.
  6. Lief zijn voor de coach. In tien jaar tijd heeft Westerlo slechts 3 trainers versleten en nooit werd een coach ontslagen. Hier ligt echter nog een uitdaging voor zowel Nomadisk als CityLive. Beide bedrijven hebben nog geen sales & marketing director die met zijn ploeg het spel gaat maken. Daarnaast moeten de huidige managers zich bezinnen of zij het best functioneren in de manager rol of in de rol van speler/trainer/coach. Geen makkelijke keuze.
  7. Af en toe stunten. CityLive is een spin-off van i-city en daar wordt op regelmatige basis gestunt. Vraag dat maar aan de inwoners van Hasselt. Het Belangske titelde ooit dat Bill Gates zijn grenzen ging verleggen tot de Grenslandhallen en bij het brokerage event was er de fameuze lapsus over i-shitty. Nomadisk stunt met een gratis versie voor studenten en volgende week worden alle praesessen gedurende een volledig weekend gebrainwashed op een ferryboat in volle Noordzee.
  8. Spektakel brengen. Clubs zonder traditie en jonge bedrijven moeten klanten lokken door spektakel te brengen. Ik ben benieuwd hoe Nomadisk en City Live dat gaan doen.
  9. De club besturen zonder voorzitter. Westerlo heeft een raad van bestuur van 6 personen maar heeft geen voorzitter. Die positie laat men bewust vacant. Voor het geval dat iemand zich meldt en veel geld wil investeren. Die persoon kan dan voorzitter worden, maar de absolute macht krijgt hij zeker niet. Interessante denkpiste.

Dit zijn de 9 geboden , ik voeg er een echter een 10de aan toe. Niet alleen om het memoriseren te vergemakkelijken maar vooral omdat het zo noodzakelijk is voor elk Vlaams bedrijf : Assertiviteit, zeg waar je voor staat. Ook minister Moerman kwam tot dezelfde conclusie aan het eind van de innovatietrip. Niet alleen ondernemers maar ook Vlaamse en Belgische beleidsmakers moeten onze bedrijven/regio/land en het gevoerde beleid veel agressiever en assertiever promoten in het buitenland. Terug op Vlaamse bodem en zonder jetlag vatte ze het zeer goed samen in Voor De Dag.

En een laatste persoonlijk advies aan Filip en Frank, de managers van resp. Nomadisk en CityLive. Manager Herman Wijnants is niet op een professionele basis aan Westerlo verbonden. Zijn echte beroep betreft de invoer van kazen uit Nederland. Voetbal is alleen maar zijn passie … Beeld jullie even in waar Westerlo zou staan als Herman zich full-time met de club zou bezighouden.

segers_bruno@hotmail.com – Gent IBBT fuif in De Vooruit – 16/11 – 23:45

PS Iedereen weet dat ik tegen het teveel aan ICT Awards ben maar mag ik alle lezers toch vragen tussen 14 en 27 november –voor de eerste en de laatste keer- op Bruno’s BlogBoek te stemmen als www.sitevanhetjaar.be ? Dan kan ik eindelijk het voorbeeld geven; de BoB (Best of Blogs) Award weigeren en op 8 december in Dancing Carré eens carré mijn mening zeggen over de nood aan echte Gouden bITjes. Niets meer, niets minder. Intussen probeer ik te achterhalen wie ongevraagd mijn dagelijks bloed, zweet en tranen genomineerd heeft als een blog.