Vanavond zijn we te gast bij Technopolis in Mechelen voor “Er is een mooie toekomst maar zij is ‘anders’ “, de slotsessie van 45 gespreksavonden ‘Onderneming-Onderwijs-Ouders’ in het kader van www.eentoekomstvooruwkinderen.be. Mijn ervaringen vertelde ik al in Bruno’s BlogBoek dd. 30/05 en 24/10. De conclusies blijven dezelfde; we moeten niet alleen durven ondernemen en innoveren maar we moeten met zijn allen beter leren omgaan met de mondialisering. Voor een wereldburger is de wereld een dorp en dus kunnen we overal onze spreekwoordelijke kerktoren vinden. Geen excuses meer …

Technopolis roept echter ook andere leuke herinneringen op. Ooit had ik daar mijn eerste Microsoft Company Meeting en (mis)leidde ik die gepassioneerde software lovers om de tuin met 3 vanzelfsprekende vragen. “Wie is er hier allemaal aandeelhouder ?” Iedereen veerde spontaan recht want bij Microsoft is iedere medewerker immers een aandeelhouder via het optie- en aandelenplan. “Wat willen aandeelhouders ?”, was de tweede vraag. “Groei !”, klonk het spontaan uit bijna alle monden. “OK, verkopers die volgend jaar een lager target willen mogen nu gaan zitten”, was mijn laatste opmerking. Geen enkele verkoper ging zitten, waarschijnlijk niet uit respect voor mij maar eerder uit schrik om achteraf door de andere collega’s aandeelhouders gemolesteerd te worden …

Enkele maanden later hadden we in hetzelfde Technopolis een ‘brainstorm’ met een aantal ‘Captains of Industry’ uit de ICT-sector en minister Dirk Van Mechelen. Jaja, ik weet het, er staat een ‘contradictio in terminis’ in bovenstaande zin maar dat doet er nu even niet toe. De minister had nog wat budget over en wilde een project sponsoren om (inter)nationale bedrijven en het onderzoek in Vlaamse universiteiten beter op elkaar af te stemmen. Achteraf is uit deze discussie het IBBT geboren maar ik herinner me nog zeer goed dat een aantal mensen stelden dat er al voldoende Onderzoek & Ontwikkeling in Vlaanderen gebeurde, voldoende ideeën dus maar het grootste probleem bleef de omzetting in een product. We innoveren en zijn voldoende creatief maar het omzetten van het idee, het concept in een product dat kan verkocht worden aan de doelgroep blijft één van onze grootste uitdagingen. The missing link.

Productmarketing en –management zijn immers disciplines waarin we nog steeds niet uitblinken in Vlaanderen, we blijven het moeilijk hebben om onze gedachten rond een product duidelijk te structureren en samen te brengen in een echt business plan. De Amerikanen zijn plannenmakers, wij blijven plantrekkers. Heeft een minister misschien nog wat geld over om niet alleen Vlaamse academici terug te halen uit US maar ook een aantal Amerikaanse productmarketeers te importeren in onze startup bedrijven ? Da’s pas import die de export zou stimuleren.

segers_bruno@hotmail.com – Technopolis Mechelen – 20/11 – 22:45

PS Iedereen weet dat ik tegen het teveel aan ICT Awards ben maar mag ik alle lezers toch vragen tussen 14 en 27 november –voor de eerste en de laatste keer- op Bruno’s BlogBoek (nr. 13 in groep 3) te stemmen als www.sitevanhetjaar.be ? Dan kan ik eindelijk het voorbeeld geven; de BoB (Best of Blogs) Award weigeren en op 8 december in Dancing Carré eens carré mijn mening zeggen over de nood aan echte Gouden bITjes. Niets meer, niets minder. Intussen probeer ik te achterhalen wie ongevraagd mijn dagelijks bloed, zweet en tranen genomineerd heeft als een blog.