‘Wij komen om te helpen’ is een uitdrukking die ik de voorbije 20 jaar dikwijls gehoord heb binnen multinationals. Ik heb ze niet alleen gehoord, erger nog, ik heb de historische woorden ook zelf een aantal keren uitgesproken.

‘Wij komen om te helpen’ is immers de openingszin waarmee medewerkers uit het hoofdkwartier of andere regionale functies hun collega’s in de filialen begroeten wanneer zij langskomen voor een ‘werkbezoek’. Achteraf zal echter steeds blijken dat je in het filiaal niet geholpen bent maar dat je nog meer werk gekregen hebt terwijl de collega’s intussen reeds vertrokken zijn naar een andere bestemming. Kortom, een contradictio in terminis.

‘Wij komen om te helpen’ heb ik zojuist ook aan een headhunter verteld toen er weer –voor de zoveelste maal- een filiaalleider voor een multinational in België werd gezocht. Nog altijd probeert men me eerst te vertellen dat het in die multinational niet zo is, dat die multinational heel goed begrijpt wat de specifieke noden van België zijn, dat het team zeer goed en onafhankelijk functioneert enz …

Sinds Bruno’s BlogBoek dd. 08/09 weet iedereen dat ik geen Belgisch filiaal meer ga lijden van een multinational. Of misschien toch wel, van een Chinese of Japanese multinational. De 3 Wijzen kwamen immers uit het Oosten en dat is alleen mogelijk bij deze ondernemingen.

segers_bruno@hotmail.com – Schoten – 12/12 – 22:15