Naar aanleiding van de verschillende reacties op het artikel ‘Bloggen is intellectueel joggen’ dat deze ochtend in De Morgen verscheen had ik graag toch e.e.a. verduidelijkt.

Vooral de openingszin ‘Niksend in zijn villa in Schoten legt de vroegere country manager zich met verve toe op het bloggen’ zette eerder de toon van de vlotte-hobbyist-met-tijd-teveel in plaats van een noeste werker die dagelijks bloed, zweet en tranen verzet om een scherm vol te bloggen én een nieuwe job te vinden. Eén van de zonen riep ‘Dat uitgebouwde tuinhuisje hier een villa noemen is ook wel het overstatement van het jaar 2006 en van Geert vernam ik dat de openingszin zelfs kon dienen voor het volgende Dictee der Nederlandse Taal of een roman van Jef Geeraerts. Rode Geert heeft blijkbaar gele roots want in een visioen (sic !) had hij zelfs Tammy Wynette al samen met Ingeborg zien binnenkomen om Stand by Your Man te zingen …

Toch even wat achtergrond informatie. Gisterenmiddag –onderweg naar een vergadering in Limburg- kreeg ik plots telefoon van Ronald Meeus, een journalist van De Morgen waarvoor ik aardig wat sympathie heb omdat hij Microsoft en mezelf niet steeds gelijk gaf, met de vraag voor een interview over de bloghype van 2006. Blijkbaar was er een deadline want het artikel moest dezelfde avond binnengebracht worden. Ronald was nog in Brussel maar woont in Diest. Dus werd er ’s avonds afgesproken voor een interview in De Gulden Boom op de markt in Diest. Ter plaatse werd er met de fotograaf van dienst nog een fotosessie in de lokale Selexion shop geregeld. Een paar glazen Gildebier, pen, papier en een iPod deden de rest en De Morgen was gevuld.

Beste Ronald, bedankt voor de bierkes en het vlotte artikel maar in belang van al mijn lezers toch even dit Recht op Antwoord aangaande het taalgebruik in de openingszin :

Niksen [´nik·sen] inf niets doen, luieren Is niet mijn dagelijkse bezigheid en was zeker niet mijn bezigheid toen je mij gisteren tussen 2 vergaderingen opbelde. Bill Gates mag dan misschien de grootste weldoener ter aarde zijn maar ik behoor tot een generatie (Microsoft) managers die nog steeds moeten werken voor het geld. Ik zoek nu het juiste evenwicht tussen het begeleiden van opstartende bedrijven, het besturen van bestaande bedrijven en het advizeren van cruciale projecten.

Villa [vil·la] [´vielaa of ´villaa] (< Lat) (de;’s) 1. oorspr buitenverblijf van aanzienlijke Romeinen; 2. thans vrijstaand aanzienlijk woonhuis Is niet mijn verblijfplaats en steunt niet op enige realiteitszin want onze ontmoeting vond plaats in een gezellig taverne in het oude stadje Diest. Maar ik begrijp de associatie wel; in Bruno’s BlogBoek dd. 17/06 maakte ik een referentie naar een bescheiden stulpje met zwembad in onze gemeente en aangezien de meerderheid van onze gemeente voor de bewoonster daarvan gestemd heeft denkt men natuurlijk dat de meerderheid van onze gemeente in soortgelijke verblijven vertoeft.

Maar voor de rest, beste Ronald, heb ik enorm genoten van het artikel. En vooral van het feit dat mijn diepchristelijke vader, moeder en suikertante voor de eerste keer in hun leven De Morgen gekocht hebben. Bloggen en internetten kennen ze niet, kranten lezen wel. Uit respect voor mijn vrienden van Concentra heb ik alvast een exemplaar van Gazet van Antwerpen gekocht zodanig dat er geen paniek ontstaat omwille van de afnemende leescijfers in Schoten …

Oh ja, die titel ‘fulltimeblogger’ op de voorpagina is ook fout voor iemand die 30 tot 60 minuten per dag zit te tikken maar ‘Je kunt met een minieme inspanning heel veel mensen bereiken’ is juist, meer dan juist. 15000 hits deze week ! Geen zorgen dankzij De Morgen.

segers_bruno@hotmail.com – Schoten – 21/12 – 23:00