Stokjes doorgeven heeft blijkbaar toch zin op het internet. Vlaams Blogleider Luc zette een beetje met tegenzin het proces in gang maar de voorbije dagen heb ik aardig wat nederlandstalige webstekken met kwaliteit kunnen ontdekken. Ieder met eigen vorm en inhoud want elke blogel (een blog vogel) zingt zoals hij of zij gebekt is.

Met verwondering ben ik door de stukjes van Anneke gelopen, een 40 jarige moeder met terminale kanker die moedig voor de spiegel van het leven staat. Anneke zal het me niet kwalijk nemen als ik zeg dat haar stukjes door merg en been gaan. Iedereen die beweert dat digitale communicatie onpersoonlijk en emotieloos is zit ernaast. Spiegelgeest siert in eenvoud en neemt je mee in de gevoelens van een jonge vrouw en moeder die het aflopende leven op een indringende wijze beschrijft. De ondertitel van Spiegelgeest gebruikte ik als titel voor dit stukje.

Met bewondering heb ik ook wat van Luc van Balberghe gelezen. Als journalist hanteert hij de pen als een penseel en de wijze waarop hij zijn stokje als een toverstokje doorgeeft aan Anneke is voor mij het Kerstverhaal van 2006.  De volledige tekst staat bij Luc maar het verhaal gedeelte neem ik even over want het is te mooi om slechts op één plaats te staan. Luc leest voor uit eigen werk, Vrij van Zegel :

Jullie kunnen natuurlijk ook het stokje overnemen en zelf 5 dingen over jullie vertellen. (Ik ben razend benieuwd naar het e-mailadres van Jade, haha…)

Maar officieel geef ik het stokje door aan Ann L. Zij is een jonge vrouw die ik niet persoonlijk ken, maar waarmee ik me via haar blog erg verbonden voel.

Ze is 40, moeder van 3 tieners, terminaal kankerpatiënte en ongelooflijk moedig. Eigenlijk heeft ze op haar blog al heel veel over zichzelf verteld, meer dan ‘5 dingen’. Dus, daarvoor hoeft ze mijn stokje niet te gebruiken.

Maar ik wou dat het een toverstokje kon zijn. Een toverstokje dat haar weer beter maakte, of minstens de innerlijke vrede en berusting kon schenken om dit leven, hààr leven, te aanvaarden en in te zien hoezeer haar leven de moeite waard is voor iedereen die ze liefheeft en waarmee ze haar pijn deelt. Ook, om te begrijpen dat intensiteit veel belangrijker is dan tijd. Dat leeftijd niets met ouderdom te maken heeft.

Ann, ik wens je veel sterkte. Haal kerstmis nog, meid! En kijk dan uit naar Nieuwjaar. En dan naar Lichtmis. Vervolgens naar Pasen, naar de verjaardag van je kinderen, naar de zomer, naar jouw volgende verjaardag in december. Lééf naar een nieuwe Kerst… Bouw je toekomst op met korte perioden, maar blijf steeds het stokje doorgeven aan jezelf!

Of geef ik beter het stokje door aan jou, lezer(es)? Klop er eens mee op het deurtje van Ann en breng haar een bezoekje. Schrijf een paar bemoedigende woorden in haar gastenboekje.

We gaan richting het nieuwe jaar en ik hoop dat iedereen de tijd neemt om bij Anneke langs te gaan en haar ook al het beste te wensen voor 2007 en de verdere toekomst. Voor mij is Anneke de Vlaamse Blogstér van het voorbije jaar en verdient zij al die bezoekjes !

segers_bruno@hotmail.com – Schoten – 28/12 – 15:30