Bloggen heeft vele voordelen. Toen ik me enkele weken geleden diende te registreren voor de Press & Analyst track van de 40ste Consumer Electronics Show meldde ik me elektronisch aan als analist. Pers was onmogelijk omdat men dan onmiddellijk als ‘credential’ een perskaart vraagt en dat bezitten bloggers (nog) niet. Daarom meldde ik me aan als analist maar daar werd blijkbaar als credential een aantal publicaties gevraagd. Naast het opsturen van hardcopies naar de organisatoren kon men gelukkig ook weblinks toesturen die eerst door de organisatie zouden nagetrokken worden. Vlug een link naar het Nederlandstalige Bruno’s BlogBoek en klaar is kees. Bij het vertrek had ik echter nog geen bevestiging van mijn inschrijving ontvangen. Vertalingen nemen immers tijd en misschien zou deze bloggende analist –als enige van de 130000 bezoekers uit 130 landen- niet toegelaten worden …

Maar in Vegas viel ik van de ene verbazing in de andere. Mijn inschrijving als analist was aanvaard terwijl ik me nog altijd afvraag welke Amerikaan mijn Nederlandstalige publicaties heeft nagelezen. Ik ben dus niet alleen gratis ingeschreven maar maak hier tevens deel uit van de Press & Analyst delegatie, zit helemaal vooraan in de openingssessie tussen journalisten van The Wall Street Journal of de Financial Times en analisten van IDC of Gartner. Daarnaast krijg ik  een VIP behandeling maar word door alle leveranciers en organisatoren gevreesd voor wat ik achteraf ga denken, zeggen of schrijven over wat me hier allemaal overkomt. Fasten your seatbelts, hier gaan we.

De openingsspeech van Bill zondagochtend (maandagnacht in Europa) was een traditioneel Microsoft verhaal over ‘devices’ die in deze ‘digital decade’ overal aanwezig zijn maar zo goed als nergens al met elkaar verbonden zijn. Zo gaan de nieuwe Microsoft Windows Home Server, digitale televisie via een Xbox 360 en een partnership met Ford zorgen –van living room tot in de wagen- voor een beter leven voor iedereen. Natuurlijk draaide het grootste deel rond het kroonjuweel Windows Vista want we zijn inderdaad in de laatste rechte lijn naar de consumerlaunch einde januari. Kortom, een traditionele Microsoft speech met Powerpoint slides en product demonstraties waarvoor Microsoft medewerkers staande ovaties zouden geven (Bruno’s BlogBoek dd. 21/07) maar waarvoor anderen zoals vandaag af en toe een klein applausje geven en zeker niet van op het puntje van de stoel gaan zitten. Niet moeilijk, binnen Microsoft zijn ze gepassioneerd door software, gebruiken ze alle toeters en bellen van de huidige versie Windows XP en kicken ze op het nieuwste van het nieuwste. Buiten Microsoft is de appreciatie van de nieuwe mogelijkheden veel minder omdat men al voldoende uitdagingen heeft om het bestaande te ontdekken en te gebruiken. Bill is een crack maar heeft alles behalve de charisma en sexy persoonlijkheid van Steve Jobs om dit dilemma te doorbreken en iedereen te evangeliseren naar Windows Vista. Een oogopener voor een oud-medewerker zoals ondergetekende. Toch stormden een aantal journalisten na de opening de zaal uit om de deadlines van de maandagkrant niet te missen. Ik kijk uit naar de bijdragen van onze Nederlandse collega’s maar ik kan me een kop ‘Hasta la Vista aan heel Oranje’ niet voorstellen. Al zijn de Nederlanders wel goed in het verkopen van gebakken lucht. Microsoft stopt Xbox in pc maakte Peter Otte van het Algemeen Dagblad er bvb. van. Ik stond in ieder geval niet te springen om –per kerende- onze 5 home PCs op Windows Vista over te schakelen ondanks het feit dat vele taxi’s hier in Vegas rondtoeren met de Windows Vista wow ervaring op het dak. Geen wow gezien of gevoeld maar misschien kan slaap raad brengen.

In zijn speech vertelde Bill immers dat er prachtige nieuwe Windows Vista PCs in aantocht zijn; de TouchSmart PC van HP, de Portégé R400 van Toshiba, de VAIO VGX-TP1 van Sony en de UMPC van Medion. Waarom de Toshiba launch niet bijwonen op maandagochtend (maandagnamiddag in Europa) ? Misschien kan de hardware, de verpakking, me makkelijker overhalen om de Windows Vista inhoud te appreciëren.

En zo gebeurde. Wat een ervaring daar bij Toshiba. Nog eens een echte productlaunch oude stijl, of moet ik zeggen Apple stijl ? Uit de eindejaarsperiode zou elke marketeer toch moeten weten hoe een geschenk moet ‘aangebracht’ worden ? Een mooie verpakking en een mooie inhoud maar … eerst de verpakking (lees hardware) tonen en dan de inhoud (lees software). En zo was het feestje opgebouwd. Eerst een publieksopwarmer om op een ludieke wijze te vertellen dat Toshiba als één van de eerste leveranciers van notebooks ‘back in business’ is en gaat zorgen voor de wow factor in de notebook business. Gevolgd door een korte presentatie over hoe de verpakking er zou uitzien en dan was het eindelijk zover. Onder de tonen van I’m Too Sexy van Right Said Fred werden de 4 eerste R400s als op een catwalk naar voor gebracht door 2 mannelijke en 2 vrouwelijke mannequins resp. in stijlvolle zwarte en witte outfit.  Wow’, zeiden of dachten we allemaal, de enen voor de mannen, de anderen voor de vrouwen en een aantal voor de prachtige design van de splinternieuwe R400s. Bill heeft dan misschien het patent op de nullen en de enen maar Toshiba heeft duidelijk een patent genomen op black & white. Een design om u (of Apple) tegen te zeggen. En de presentatie achteraf van Windows Vista ging erin als zoete koek. De meest sexy software en de meest sexy hardware en dat in de juiste volgorde gepresenteerd gaf me een heel ander beeld over Windows Vista.

Nu voel ik tenminste de ‘vraag’ in me. Ja, ik wil een nieuwe PC, ja, ik wil Windows Vista en liefst zo snel mogelijk én verpakt in de nieuwste portable van Toshiba. Want dat is dé notebook die ik nodig heb, niet morgen maar nu, dat is pas iets nieuws. Een design die indruk maakt met alle mogelijke connectiviteit en alle mogelijke toeters en bellen voor de mobiele productieve zakenman. Voor 3000 euro. Oh ja, en Windows Vista Ultimate staat erop maar dat hoeft men mij niet meer te tonen. Alleen de verpakking doet me al het water in de mond krijgen. Apple heeft al een tijdje PCs die Windows draaien maar Microsoft heeft eindelijk een PC die eruit ziet als een Apple; de Toshiba Portégé R400, the best of both worlds, Codenaam van dit gemeenschappelijk Microsoft Toshiba project was ROME maar we hebben MORE van deze hardware designs nodig om van Windows Vista een succes te maken. Toshiba heeft in elk geval de toon gezet en de notebook opnieuw uitgevonden. Hasta la Vista Toshiba. Wow.

segers_bruno@hotmail.com – Consumer Electronics Show Las Vegas – 08/01 – 23:30 (14:30 local time)