Een raar gevoel is het wel na al die maanden. Ik ben zo trots als een pauw met het feit dat de medewerkers van Microsoft Belgium me vandaag zowel op de persconferentie als op het VIP-event naar aanleiding van de lancering van Windows Vista hebben uitgenodigd. Toch was er een onwennige pauw op de persconferentie deze ochtend in Salon 58 want ik zat voor de eerste keer tijdens mijn software carrière in de zaal en stond niet vooraan te presenteren. En zoals de meesten weten kan ik moeilijk stilzitten, zelfs in de meest luxueuze zetels. Later op de dag in het Atomium voelde ik me als VIP wat meer in mijn sas want ik kon fladderen van de ene bol naar de andere en van het ene gesprek in het andere tuimelen. Of even voor de camera staan.

Experience the “Wow” is het thema waarmee Windows Vista wereldwijd wordt gelanceerd. Eerst dacht ik dat “Wow” stond voor Wachten Op Windows want er zijn intussen enkele jaren verlopen tussen de nieuwe Windows Vista en de lancering van de oude Windows XP voorganger. En op al die jaren gaan er niet alleen bij Microsoft maar ook in elk mensenleven aardig wat vensters open en dicht. Achteraf toen ik hoorde dat de lancering zich op en rond het Atomium afspeelde vermoedde ik dat “Wow” de afkorting was voor Waardig Ouder Worden want zowel ondergetekende als het Atomium dateren van het jaar 1958. Het Belgische monument heeft intussen een eerste restauratie ondergaan maar ondergetekende ondervindt dagelijks zijn persoonlijke “Wow”, zijn Waardig Ouder Worden.

Na de persconferentie, de VIP sessie en de veelkleurige lasershow op de bollen van het Atomium viel mijn mond open van verbazing en sprak ik met alle aanwezigen plots het magische drieletterwoord “Wow” uit. Ik had het eindelijk allemaal begrepen, “Wow”, in Windows Vista zit alles. Onvoorstelbaar, het beste van alle werelden; zo gebruiksvriendelijk als een Apple Macintosh, zo veilig als een IBM mainframe, zo entertaining als een Bose hometheater en zo makkelijk te verbinden met al die andere apparaten in uw woning. Kortom, perfecte software die kan draaien op zo goed als alle hardware en als dat niet het geval zou zijn dan heeft dat niets met de software maar alles met de hardware of met uzelf te maken. “Wow” hoor ik U al zeggen.

Inderdaad, the “Wow” starts now; het Wachten Op Windows start nu. Maak U echter geen zorgen, U hoeft niet te wachten, neen U hebt alle tijd om Windows Vista te installeren want binnen 6 jaar is de nieuwe Windows daar en wordt Windows XP niet meer ondersteund. En zo is de magische software cirkel weer rond. Kijk maar naar Windows 95, Windows XP in 2001 en Windows Vista in 2007; Microsoft heeft er weer 6 jaar over gedaan om de beste software te maken, iedereen heeft nu 6 jaar tijd om de beste software te installeren. Toch één grote verandering tussen 1995 en 2007,  naast het WereldWijdeWachten hebben we ook het WorldWideWeb leren kennen. “Wow”, het was een mooie show maar voor alle Microsoft Business Partners begint nu het serieuze werk; zij moeten er immers voor zorgen dat al hun toepassingen de komende 6 jaar probleemloos op Windows XP én op Windows Vista draaien. Da’s pas “Wow”.

Bruno SegersBOA Constructor – Aan de voet van het Atomium – 30/01 – 23:55