De meeste bedrijfsleiders zijn vertrouwd met de Code Lippens of de Code Buysse aangaande Corporate Governance, ethisch ondernemen, in resp. beursgenoteerde of niet-beursgenoteerde vennootschappen. Vandaag maak ik van de gelegenheid gebruik om de Code Segers te introduceren voor startende bedrijven.

Gisterenavond heb ik de bollen van het Atomium in alle kleuren gezien maar vandaag zag ik alle kleuren van de regenboog tijdens verschillende discussies die allemaal te maken hadden met het mogelijke spanningsveld tussen de raad van bestuur, aandeelhouders en de algemeen directeur. Deze ochtend startten we met een jong en veelbelovend bedrijf waar ik samen met de CEO aanwezig was bij een belangrijke venture capitalist die gaat instappen n.a.v. een aanzienlijke kapitaalsverhoging. Deze namiddag was ik bij de CEO van een beursgenoteerde onderneming waar we bloed en tranen gezweet hebben bij de voorbereiding van de presentatie van de ‘Strategie 2007 – 2010 voor de volgende raad van bestuur. Tussenin was ik verloskundige op afstand bij het oprichten van een splinternieuw bedrijf waar de initiatiefnemers en de verschillende aandeelhouders –en toekomstige leden van de raad van bestuur- het niet eens konden worden of de jonge telg al dan niet met een keizersnede op de wereld diende gezet te worden.

Ouders kiest men niet, aandeelhouders ook niet’ stelde Willy Bosmans ooit toen hij nog CEO was en het Franse Suez spook België en zijn Electrabel zag binnensluipen. Wel Willy, je was fout. Jouw stelling telt alleen voor beursgenoteerde ondernemingen. Vandaag heb ik immers met een gerust hart kunnen vaststellen dat jonge startup-bedrijven zowel in hun eerste als tweede financieringsronde nog steeds hun aandeelhouders kunnen kiezen. Al moet ik wel zeggen dat de tweede financieringsronde –in analogie met het tweede kind- een makkelijkere bevalling lijkt te zijn dan de oprichting. Toch geeft de bevalling van het eerste kind het meeste genot volgens vele moeders. Alleen werd ik er als verloskundige op afstand helemaal gek van. ‘Eenmaal gek, kan je het niet meer worden,’ fluisterde mijn geweten en de Code Segers aangaande Corporate Governance in startende bedrijven was geboren :

 
  • Maak een business plan en start een onderneming
  • Zoek de juiste aandeelhouders
  • Werk hard voor uzelf en uw aandeelhouders
  • Verkoop uw bedrijf samen met uw aandeelhouders
  • Maak een nieuw businessplan en start een nieuwe onderneming

Ik begrijp niet dat Lippens en Buysse er jaren over gedaan hebben om hun codes op papier te zetten. De Code Segers vastleggen nam exact 30 minuten. En dat bedrijven naar de beurs gaan dat begrijp ik nog minder. Bedrijfsleiders zouden intussen toch moeten weten dat naar de beurs gaan voor de meeste bedrijven immers hetzelfde is als in de appel bijten in het aards paradijs. Vraag het maar aan Rudy, Pol en Jo. Op de beurs kiest men zijn aandeelhouders niet MEER.

Bruno SegersBOA Constructor – Schoten – 31/01 – 22:15