John Cordier, de legendarische stichter en topman van Telindus, vernielde ooit het marmeren tafelblad van zijn bureau door een zwaar dossier (of was het met de hand, de details ontbreken me, ik was immers geen persoonlijke getuige) keihard neer te gooien. De discussie met zijn verkoopsdirecteur was immers hoog opgelopen omdat deze laatste de mening was toegedaan dat belangrijke beslissingen op basis van één A4tje kunnen genomen en gecommuniceerd worden. Cordier, een lopende computer die –naast de voetbaluitslagen van KV Mechelen- alle omzetten en kosten van zijn bedrijf van buiten kende begon over te koken en het tafelblad werd het slachtoffer.

Toch blijf ik geloven dat binnen de meeste bedrijven zeer veel, teveel, informatie in de verschillende Microsoft Office formaten (.XLS, .DOC, .PPT) aanwezig is. Dit alles werd door verschillende mensen gegenereerd en door anderen geanalyseerd maar daar blijft het dikwijls bij. Al deze gegevens zijn immers bottom-up tot bij het directiecomité gekomen maar te weinig directies slagen erin om uit al deze analytische informatie de juiste synthese te maken en een strategie te definiëren. Erger nog, dikwijls worden er .XLS, .DOC en .PPTs bijgemaakt terwijl men van het directiecomité witte rook verwacht, weliswaar geen Habemus Papam maar wel een Habemus Strategy, en liefst een strategie die je kan samenvatten op één A4tje.

Na de analyse komt immers de synthese, de communicatie en de uitvoering. De neuzen van de troepen krijg je nooit in dezelfde richting als je iedereen terug, en deze keer top-down, overspoelt met informatie. Elk personeelslid wil immers een bedrijfsvisie die kan uitgelegd worden op één bierviltje en een strategie die kan samengevat worden op één A4. Dat wordt onthouden, dat kan verder verteld worden en daarvan kan de uitvoering probleemloos gemeten worden. Ooit was ik aanwezig op de kickoff van IBM Europa waarop de Europese Senior Vice President stelde dat –in tegenstelling tot de voorgaande jaren- de slideshows van de verschillende divisie Vice Presidents veel korter zouden zijn. De man had gelijk, ze waren veel korter maar er waren wel dubbel zoveel Vice Presidents die de revue passeerden.

Daarom deze weekendopdracht voor al mijn bedrijfsleidende lezers : vat uw bedrijfsvisie samen op één bierviltje en vat uw strategie incl. key performance indicators samen op één pagina. Ik ken een aantal bedrijfsleiders die een vrij weekend gaan hebben maar ik ken er veel die gaan zweten of waar zelfs het tafelblad gevaren loopt. Meer gegevens genereren is immers zeer eenvoudig maar de juiste gegevens eruit halen en op de juiste manier samenvatten, communiceren en uitvoeren dat is pas “Operational Excellence”. Ik heb voor een paar bedrijven alvast mijn huiswerk tijdens de week gemaakt, wij vertrekken dus met plezier op weekend naar Limburg want als ex-Microsoft CEO moet ik morgen geen ‘feet-on-the-street’ zetten om overal Windows Vista te gaan promoten.

Bruno SegersBOA Constructor – Schoten, op een ongeschonden tafelblad – 02/02 – 17:45