Ik blijf het een prachtige activiteit vinden; alle eigen medewerkers mobiliseren bij de lancering van een nieuw product. Het straalt extern iets uit en de neveneffecten zijn van onschatbare waarde intern. Jij bouwt immers geen teams door mensen samen te laten M&M-en (meeten & mailen) maar door mensen samen iets te laten doen. Daarnaast zet je met dezelfde beweging alle neuzen in één richting en wordt iedereen verplicht zich vertrouwd te maken met de eigenschappen en de verbeteringen die met het nieuwe product werden geïntroduceerd. Tot slot moet iedereen ook nog in staat zijn om aan een wildvreemde te vertellen waarom je het product vandaag zou aanschaffen.

Geen enkel product dat zich beter leent tot dit concept dan een consumentenproduct. Ooit versierden we –in ploegjes van 2- alle verkoopspunten van Lotus software in de Benelux met het splinternieuwe gele marketingmateriaal en was er ’s avonds een prijs voor het Lotus duo dat erin geslaagd was de mooiste spullen van de concurrentie te ontvreemden. Jaren aan een stuk versierden deze gadgets als ‘oorlogstrofee’ het kantoor. Zes jaar geleden deden we hetzelfde met Windows XP en ik herinner me nog levendig hoe ik samen met personeelsdirecteur Stijn door een dealer in Brussel de les werd gespeld over oneerlijke praktijken in het indirecte verkoopsmodel van Microsoft en met een duidelijke vraag aan Stijn om dat nu eindelijk eens te vertellen aan de lokale Microsoft directeur die nooit uit zijn kantoor kwam. Het gezicht van de shopuitbater sprak boekdelen toen Stijn mij ter plaatse deze boodschap over maakte. En ook vandaag is het weer zover, de eerste zaterdag na de launch vindt U naar goede gewoonte alle Microsoft medewerkers ergens ter plaatse in België. Feet on the street zoals collega blogger en Microsoft watcher Michael al een tijdje geleden aangaf. Het is niet Bill Gates of Steve Ballmer die de Belgische medewerkers betalen, neen, hun salaris wordt betaald door de Belgische klant. Die klanten gaan vandaag geweten hebben wat Windows Vista en Office 2007 voor hen betekenen. ‘Geen ontkomen aan!’, blokletterde hoofdredacteur Kurt Focquaert gisteren zelfs in zijn Datanews editoriaal.

Toch weet Kurt blijkbaar meer dan ik. In datzelfde editoriaal stelt hij ‘De baas maar ook de receptionisten zullen op het appèl zijn’. En ik die dacht dat er nog steeds geen opvolger voor blogger Bruno was aangesteld moet via Datanews, de Dag Allemaal van de ICT sector, vernemen dat deze persoon reeds druk in de weer is samen met Marie-Claire en alle andere receptionistes om Vista te tonen aan heel België. Daarom bij deze mijn vraag aan Kurt om in volgend editoriaal de naam van deze persoon te vermelden en mijn vraag aan heel België wie deze persoon vandaag écht gezien heeft. Ikzelf, baas op rust, genoot samen met echtgenote Ingeborg en enkele andere koppels van een weekendje in Haspengouw. Terwijl de oud medewerkers het nieuwste Vista product demonstreerden bezochten wij de oudste stad van België met ook wat ‘feet on the street’ tijdens een wandeling met o.a. een bezoek aan het gevangenismuseum. Vooral cel 24 is me bijgebleven en de uitspraak van Einstein “Fantasie is belangrijker dan weten”. Ook voor een blogger met beide voeten op de grond … of op de straat.

Bruno SegersBOA Constructor – Tongeren, café Au Phare, naast Ambiorix – 03/02 – 17:00