Het doet me echt een plezier wanneer mensen op me afstappen en vragen of opmerkingen over Bruno’s BlogBoek hebben. ‘Wie schrijft blijft !’ maar ‘Wie leest wat je schrijft ?’ dat is de cruciale vraag. Ik heb het me altijd afgevraagd wanneer ik al die tijdschriften en publikaties in een boekhandel zie … wie leest dat allemaal ?

Gisteren had ik bijvoorbeeld 2500 ‘hits’ op Bruno’s BlogBoek. Het zegt niet veel maar het geeft toch iets feedback. Misschien is het een EWI ambtenaar die 2500 keer op dezelfde pagina geklikt heeft omdat hij –na de afschaffing van de prikplicht– nu voor zichzelf een klikplicht heeft ingesteld. De grootste positivist zou kunnen concluderen dat 2500 verschillende personen mijn bijdrage van gisteren wel degelijk gelezen hebben. Met dit type veronderstellingen kan je begrotingen in evenwicht brengen maar niet het aantal ‘echte lezers’ van Bruno’s BlogBoek inschatten. Het waren er gisteren dus minimum 0 en maximum 2500. De waarheid ligt –zoals steeds- tussenin.

Via het logboek kan ik ook gedeeltelijk vernemen via welke website deze lezers (of noem hen misschien beter klikkers) op Bruno’s BlogBoek terecht gekomen zijn. Altijd interessant om weten maar toch blijft de vraag ‘Wie zijn mijn lezers ?’. Naast de spontane feedback tijdens échte ontmoetingen krijg ik wekelijks mailtjes van bekende en onbekende personen. Mijn vraag blijft dus ‘Wie is de gemiddelde lezer van Bruno’s BlogBoek ?

Vele vragen blijven voor mij –na bijna een jaar bloggen- nog steeds onbeantwoord. Zijn het alleen ICT mensen ? Familie ? Vrienden ? Zakenlui ? Zelfstandigen ? Jongeren ? Ouderen ? Mannen ? Vrouwen ? Mooi ? Lelijk ? Of knappe jonge vrouwen die zich oud willen voelen ? Lelijke oude mannen die zich jong willen voelen ? Zouden Jean-Marie Pfaff en Jean-Marie Dedecker weten hoe ik over hen denk ? Zou Marie-Rose Morel haar advocaat gebeld hebben na het lezen van mijn stukje ? Zou Freya op de hoogte zijn van onze BeF stichting ? Begrijpt Geert Bourgeois alles wat ik schrijf over aardse televisie ? Leest de koning dat ik het koninklijk paleis het oudste rusthuis van België vind ? Stel je voor … de koning als lezer … dan behoort Bruno’s BlogBoek ook tot het selecte clubje van Hofleveranciers !

We zullen het allemaal weten bij de lancering van de boekversie van Bruno’s BlogBoek in april. Dan worden immers alle klikkers uitgenodigd. Als er allemaal vrouwen in de zaal zitten heb ik een probleem met echtgenote Ingeborg, als er allemaal mannen in de zaal zitten heb ik een probleem met zonen Hans en Nils. Volgens mij is de gemiddelde lezer van Bruno’s BlogBoek of Bruno’s Bloek echter een blooker. Een blooker is een looker, een gluurder, die even komt kijken naar de blog. Iemand die af en toe even komt gluren om te zien wat hij nu weer geschreven heeft, wie heeft hij nu weer ontmoet of wat gaat hij nu weer uitspoken. En op een blooker staat geen leeftijd of geslacht. Voor mij geen probleem, als de blookers maar klikken; klikken op mijn blog en verklikken dat je het gedaan hebt. Klik, klak, klaar … als u tot hier bent geraakt bent u een échte lezer en geen klikker. Waarvoor hartelijk dank.

Bruno SegersBOA Constructor – Schoten – 07/02 – 23:00