Serieuze en satirische stukjes over échte dagelijkse ervaringen en ontmoetingen, steeds op www.brunosegers.com of www.brunosblogboek.be prijkt vanaf de eerste dag als hoofding boven deze blog. Toch heb ik al meerdere keren moeten vaststellen dat lezers mijn serieuze stukken soms satirisch interpreteren of satirische ingevingen serieus nemen.

Het satirisch stuk van gisteren gaf blijkbaar aanleiding tot serieuze interpretaties want ik had het gewaagd om illegalen over dezelfde kam te scheren als verkrachters, terroristen, pedofielen en andere uit de hand gelopen hobbyisten. Ik kreeg het advies wat meer TV te kijken en wat minder tijd door te brengen met extreemrechtse intellectuelen in de Cercle Lorraine, het voormalige Brussels optrekje van de enige buitenlander die zonder papieren maar wel legaal in ons land verbleef, Joseph-Désiré Mobutu. Bij deze even rechtzetten aan al mijn lezers dat het een satirisch stuk betrof en dat zij geen conclusies hoeven te trekken over dingen die ik niet geschreven heb.

Daarom vandaag een serieus stuk, geen satire. Volgende week is het schoolvakantie en morgen is het Valentijn. Natuurlijk zijn we allemaal weer druk bezig maar zijn de gezinsactiviteiten van volgende week al gepland (of gaan de kinderen thuis het verschil weer niet ondervinden tussen een traditionele werkweek en een ‘schoolverlof’ werkweek) ? Is er morgen een kleine liefdevolle attentie voorzien (of gaat de geliefde ook hier het verschil niet zien) ? Bij velen niet, ik ken het excuus voor hun kinderen en hun geliefde al … ik ben het vergeten, het is zo druk op het werk. Wel, wie iedere dag werkt alsof het de laatste dag van zijn leven is, krijgt op een dag zeker gelijk. Serieus.

Bruno SegersBOA Constructor – Schoten – 13/02 – 13:45