Geld dat je niet hebt kan je niet uitgeven”. Ooit hoorde ik deze basisregel over verlies-winst uit de mond van mijn grootmoeder. Gelijk had ze maar enkele jaren later diende ze haar kleine kruidenierszaak wel te sluiten omdat ze niet kon opboksen tegen de grotere concurrenten. Ze had immers te weinig geld om te investeren en investeren betekent risico’s nemen.

Revenues are made in the front-office, profits are made in the back-office”, stelde Philippe plots met zijn glas Rossi di Montepulciano in de hand en met zijn vele jaren ervaring binnen startende bedrijven in het hoofd. Het deed me aan mijn voormalige verkoopsdirecteur bij Merant in Frankrijk denken. Een enorm gedreven commerciële persoonlijkheid die zijn team kon stuwen naar prachtige deals. Telkens er een project werd afgesloten ging de bel in het kantoor en werden de flessen champagne opengetrokken. Toch kon de kerel de verlies-winst rekening van zijn Frans filiaal niet juist interpreteren. Er werd immers verlies gedraaid omdat er teveel mensen in dienst waren, omdat de kantoren in La Defense te duur waren, omdat de secundaire arbeidsvoorwaarden te goed waren en omdat hij verkocht tegen een te lage prijs. Bij het vertrek van Eric ging de bel niet en werden er geen flessen ontkurkt. Neen, samen met de CFO heb ik die dag aan het team een soort ‘Finance for Dummies’ cursus gegeven.

Jongste zoon Nils is zeker geen dummie. Al jaren slaagt hij erin om zeer gemakkelijk omzet te genereren. Ooit verkocht hij een mooie Lotus balpen die hij van mij gratis gekregen had aan de meest biedende in zijn klasje. Of zijn studentenkaart ‘verhuren’ aan anderen zodanig dat die ook toelating hadden om over de middag de school te verlaten. De bestseller van Nils waren jaren geleden de toen zeldzame Finse euro’s; ik bracht ze mee uit Finland en hij verkocht 1 Finse Euro tegen 2 Belgische Euro’s aan al zijn verzamelende klasgenoten. Nils zit intussen in het laatste jaar van het Sint-Michielscollege in Schoten. Vanavond wordt er in Antwerpen met een aantal andere scholen Crysostomos gevierd. Deze keer ben ik niet benieuwd over wat Nils gaat binnenbrengen maar over wat hij gaat uitgeven ‘in the front-office’.  Want van hem kwam ooit de uitspraak “mijn ouders hebben geld en ik heb tijd”.

Bruno SegersBOA Constructor – Schoten – 15/02 – 23:45