Dit weekend geen witte mars in Brussel maar bijna 100.000 scouts in het Koning Boudewijnstadion n.a.v. de 100ste verjaardag van scouting in België. ‘Eens scout, altijd scout’ wordt dikwijls gezegd maar aangezien tradities er zijn om ze te stoppen en niet om ze voort te zetten kom ik niet dikwijls terug op mijn scoutsverleden.

Toch is het bij de jeugdbeweging waar ik de vaardigheden heb verworven die mij in mijn 25-jarige professionele carrière hebben gebracht waar ik nu sta. Het diploma van ingenieur was het startgeld maar de jarenlange ervaring als scouts- en groepsleider zorgden voor de vliegende start. Voor de gelegenheid heb ik het even uitgerekend en kwam ik tot de vaststelling dat ik meer dan 30-jaar actief ben geweest in het toenmalige VVKSM, het Vlaams Verbond van Katholieke Scouts en Meisjesgidsen. Als welp, jongverkenner, verkenner, jongverkennerleider en daarna groepsleider van de 24ste Sint-Frans in Merksem. Het laatste samen met echtgenote Ingeborg die ook uit de beweging kwam. Achteraf nog aangevuld met een 10-tal jaren weekendresident in één van de vele scoutsdomeinen. Scouting had ons immers zoveel gegeven en het was tijd om iets terug te geven. Gelukkig lag het domein naast de trappistenabdij van Westmalle en werden onze vrijwillige inspanningen beloond met Westmalle Tripel. Daar is waarschijnlijk mijn liefde voor scouting omgeslagen in een eeuwige roeping voor het beste bier van België. De Westvleteren van Leterme verdwijnt immers in het niets tegen de Tripel van Westmalle.

Sinds Bruno’s Blogboek dd. 30 juli weten jullie ook dat de K uit VVKSM is verdwenen maar de basispijlers zijn nog steeds dezelfde gebleven; zelfwerkzaamheid, engagement, medebeheer, ploegwerk en dienst. Niet alleen scouting maar elke duurzame onderneming is gebouwd op deze tijdloze funderingen. Binnen scouting werden deze begrippen met de ‘paplepel’ binnengegoten en het is niet verwonderlijk dat aardig wat scoutsleiders van toen bedrijfsleider geworden zijn. Trends publiceerde een kort artikel over het het scoutsverleden van 5 prominente Vlaamse ondernemers. Inbegrepen de vermelding van hun totemnaam. Herman Daems van GIMV en Barco is Vlijtige Das, Dirk De Baets van het Landbouwkrediet is Oprechte Lama, Jan Huyghebaert van KBC is Lustige Fazant en serial entrepreneur Jo Robrechts is Ijverige Beer. Investeerder en risicokapitaalverschaffer Leo Billion herinnert zich zijn totemnaam echter niet meer.

Beste vrienden, er kan veel met een scout gebeuren maar hier klopt iets niet; ofwel heb je een totem, ofwel heb je er geen. Geen enkele scout (of gids) die een totem heeft, vergeet zijn (of haar) totemnaam. Ik ben nog steeds een Consequente Sneeuwpanter en dat zal ik blijven voor de rest van mijn leven. Met alle respect voor Leo Billion maar ofwel heeft hij geen totem, ofwel wil hij zijn totem niet zeggen. Want het gebeurde destijds ook dat totems lichtzinnig werden toegekend en eerder een stigma –of soms zelfs een belediging- waren dan een perfecte analyse van de persoonlijkheden. Scouting bestaat nu 100 jaar maar vraag blijft ‘Was is de echte totem van Leo Billion ?’ Sinds januari ben ik een Constructieve Boa maar eigenlijk ben -en blijf- ik een Consequente Sneeuwpanter.