Ooit sprak men van de Big Six, de grote wereldwijde accountingkantoren Ernst & Young, Arthur Andersen, Deloitte & Touche, KPMG, Coopers & Lybrand en Price Waterhouse die instonden voor de audit van alle topbedrijven. Na het Enron schandaal moesten ze omwille van belangenvermenging hun management consulting afdelingen afsplitsen en werd het sextet herleid tot de Fat Four. Het zal je maar overkomen.

Toch stellen deze bedrijven en hun afsplitsingen nog steeds de beste –en duurste- brains van de wereld tewerk en blijven het kweekscholen voor talent dat overal aan de slag kan. Het is intussen een tijdje geleden dat ik één van deze top management consulting bedrijven nog eens bezocht in hartje Brussel. Je hebt immers niet elke dag een dossier waarmee je deze druk bezette ‘time-is-money’ consultants kan lastigvallen maar vanmiddag was het weer zover. De ondergrondse garage is nog altijd even klein en daar een wagen parkeren is eigenlijk een ‘mission impossible’. Bovendien worden de wagens van deze consultants met de dag groter en ik begrijp nog altijd niet wat mensen drijft om met een Audi, BMW of Mercedes tractor naar Brussel te rijden. Tractoren horen in een stal, niet in een piepkleine garage voor personenwagens. Iets voor 13 uur was ik in de garage maar slechts om 13.10 was mijn wagentje eindelijk geparkeerd. Het had een proef voor het rijexamen van de zonen kunnen zijn en ik was te laat op mijn zo belangrijke afspraak. Het zal je maar overkomen.

Met trillende benen aan de receptie en dan nog wat wachten in het zaaltje. Maar om 13.30 was hij er eindelijk; mooi in het pak, een dasknoop waar niets op aan te merken viel en de –intussen grijze- haren netjes achteruit gekamd. “Tu as bonne mine”, je ziet er goed uit, waren zijn eerste woorden na die vele maanden. Beste vrienden, jaren geleden zou ik rood tot achter de oren geworden zijn als een meisje mij met deze woorden toesprak. Vandaag word ik achterdochtig als een dame me op deze manier aanspreekt en vermoed ik onmiddellijk een tweede agenda maar als één van de best betaalde management consultants van België deze woorden in de mond neemt dan zal het toch wel waar zijn zeker ? He made my day and I hope we will make some money together with the project we ‘ve discussed afterwards.