Volgens mij zijn alle politici deze ochtend met een kater uit bed gestapt; de enen letterlijk omwille van de feestroes van de overwinning, de anderen figuurlijk omdat dit land duidelijk een ruk naar rechts heeft gemaakt. Ik maak mij er deze keer geen zorgen over want wie politiek wil bedrijven moet op de blaren van de kiezers kunnen zitten. En het is al te makkelijk te praten zoals Jean-Luc Dehaene over de verschillen tussen politiek en bedrijfsleven. Hij blameerde ooit een derde partij door te stellen dat  Analisten zijn voor het bedrijfsleven wat journalisten zijn voor de politiek. Ze redeneren altijd op korte termijn, hebben weinig of geen ervaring en ze denken dat ze de mensen vertegenwoordigen waarvoor ze schrijven. Mijn vriend Johan Vande Lanotte heeft het veel beter verwoord door te stellen dat hij de kiezer niet goed begrepen had. Want er zijn geen grote verschillen tussen politiek en bedrijfsleven. Partijen zonder kiezers en bedrijven zonder klanten zijn immers allemaal ten dode opgeschreven, op lange of op korte termijn. Daar hebben analisten en journalisten niets mee te maken. Het is nu aan de politici om met een (2/3) meerderheid dit land te besturen en te hervormen. Ik lig er niet van wakker maar toch wordt het dringend tijd dat ook ik wat ga ondernemen. Microsoft ligt immers al 9 maanden achter de rug en naast mijn verschillende activiteiten binnen All Together wordt het tijd om –na mijn privé en professionele midlifecrisis– nog eens een serieuze baby te baren. En die zwarte humor in Bruno’s BlogBoek kan ook niet blijven duren.

Ik heb altijd veel respect gehad voor de pen van schrijvers en journalisten maar toen ik Herman Van Rompuy’s ‘Dagboek van een vijftiger’ las dacht ik ‘Dat kan ik ook’ … En Bruno’s BlogBoek was geboren. Met als resultaat de uitgave van het eerste Vlaamse bloek (een blogboek) met als titel ‘Vandaag directeur, morgen aan de deur’ op 1 april 2007. Vanaf vandaag schrijf ik dus terug dagelijks ervaringen neer, maar deze keer als ondernemer. Ja, deze BOA Constructor gaat dus zijn borst nog eens nat maken, iets meer dan 9 maanden na zijn vertrek bij Microsoft, het walhalla van beursgenoteerde ondernemingen. En U kan het allemaal vanop de eerste rij volgen in Bruno’s BlogBoek dat vanaf nu wordt omgedoopt tot het ‘Dagboek van een Ondernemer’. Gedaan met het geven van kritiek op anderen zonder zelf verantwoordelijkheden op te nemen. Neen, ik zal proberen mijn eigen gelijk te halen, in eigen land, met eigen talent maar steeds blijven innoveren en internationaal denken. Daarover binnenkort meer want terwijl ik dit tik loopt er in een bestuurskamer nog een discussie of men deze vrijbuitende BOA wel een kans wil geven. BOA Constructor blijf ik, vrijbuiter laat ik met alle plezier vallen om deze keer al mijn verantwoordelijkheden op te nemen en één of ander Angelsaksisch drieletterwoord op mijn businesskaart te krijgen. Als de afkorting maar klopt.

En dan binnen een jaar, op 11 juni 2008, publiceer ik het tweede Vlaamse bloek ‘Dagboek van een Ondernemer’, met als ondertitel ‘Van Bedrijfslijder tot Bedrijfsleider’. Serieus, en dat wil ik nog even kwijt, die lange ij hoorde er soms wel bij als hotelier in het filiaal van een Amerikaanse multinational. Zoals die ene keer toen de Deense zeemeeuw even binnen vloog en stelde ‘I don’t think you care about people’. Dat het Belgische filiaal 2 keer ‘Beste Werkgever’ was geworden had hij blijkbaar niet gehoord door al het gekrijs van de andere zeemeeuwen. Of toen die andere Franse zeemeeuw stelde ‘I don’t think you are predictable’. Tja, wat wil je als je niet tijdig genoeg op interne emails reageert ! Ooit miste ik twee keer de kwartaalbudgets maar sinds mijn vertrek als algemeen directeur –en zonder opvolger- groeit het Belgische filiaal dit jaar 17 % en dat is niet alleen veel meer dan de geplande 12 % maar ook ruim meer dan het Europese gemiddelde. Ik was misschien niet voorspelbaar maar de Belgische Microsoft organisatie leverde het afgelopen jaar het beste resultaat ooit. Mijn opvolger zal op 18 juni geen honderd dagen krijgen om zich in te werken. Vanaf 1 juli, de start van het nieuwe fiscale jaar, staan de tellers immers terug op nul.

Oh ja, en wat gaat deze ondernemer doen ? Wel, hetzelfde wat ik al jaren doe. Ik blijf immers geloven dat in een innovatieve diensteneconomie software niet alleen de brandstof is maar ook de motor om een kennismaatschappij op te bouwen en jobs te creëren in deze regio. Gelooft u het niet ? Blijf dan dagelijks over mijn schouder meelezen in mijn ‘Dagboek van een Ondernemer’. Ontdek het wel en wee van een echt bedrijf en hoop –samen met mij- dat ik in de nadagen van mijn carrière eindelijk bedrijfsleider word, en geen bedrijfslijder meer blijf. Want deze keer zal het niet aan al die regionale zeemeeuwen liggen met hun vele emails of aan het hoofdkwartier met hun zware structuren maar aan mezelf. Ik ben benieuwd. U ook ?