Regelmatig val ik terug op het beroemde boek van Walter Van den Broeck ‘Sire, er zijn geen Belgen meer’. Meer dan een jaar geleden legde ik de nadruk op het tekort aan lassers en informatici n.a.v. het 60-jarig bestaan van Agoria. Vandaag om het tekort aan ondernemers aan te geven naar aanleiding van een voordracht deze avond in de Vlerick school voor Flanders iD.

Zowel Vlaanderen (2,73%) als Wallonië hebben de laagste Total Entrepreneurial Activity, de bijdrage van startende ondernemingen tot het totale Bruto Nationaal Product. De beide Belgische regio’s gaan af t.o.v. alle andere landen zodanig dat ik me niet kon onthouden van de uitspraak ‘Sire, er zijn geen Belgische ondernemers meer’. De koning zal er misschien niet van wakker liggen maar ik in elk geval wel. En ook mijn vriend Filip Tack neemt zijn verantwoordelijkheden op. Enkele jaren geleden nam hij immers als prille 30-er –samen met 2 andere kornuiten- de moedige beslissing om zijn geld niet in bakstenen te stoppen maar wel in de Aventiv onderneming en het Nomadisk product. Filip en de zijnen namen hierbij een risico dat navolging verdient; er zijn immers in dit land meer dan voldoende huizen maar veel te weinig ondernemingen en daarmee samenhangende jobs.

Filip vroeg me als gelegenheidsspreker en had mijn presentatie moedig de titel gegeven ‘Corporate spirit in de start-up’ met de bedoeling zijn publiek van 40 starters wat wijze raad mee te geven van iemand met een jarenlange staat van dienst in grote, corporate bedrijven. Raad kon ik spijtig genoeg niet geven want grote bedrijven en hun medewerkers kennen niets van startups, erger nog, ze begrijpen de problematiek niet. Grote bedrijven worden immers de dinosaurussen van de 21ste eeuw omdat ze door hun logheid helemaal niet in staat zijn om te innoveren en hun medewerkers zijn altijd betaald geweest om een aantal (controle)taken uit te voeren maar hebben nooit geld in hun bedrijf gestopt. En dat doen ondernemers …

Ik dacht dat ze me daar buiten gingen kijken vanavond omwille van deze extreme stelling. Niets van, ik kreeg zelfs sympathiebetuigingen van Prof. Hans Crijns voor mijn stellingname. Ooit publiceerde deze man een prachtig boek over dezelfde problematiek onder de titel ‘Ikarus achterna ?’ Toen ik de professor vertelde dat ik het boek had maar na het lezen van de inleiding gestopt was ging ik af als een gieter. Zelfs oudste zoon Hans weet dat dit een dodelijke uitspraak is; aan een prof vertellen dat je zijn cursus of boek niet hebt uitgelezen staat immers gelijk aan tweede zit. Bij deze beloof ik het boek tijdens de vakantie uit te lezen en zal ik mij in september aanmelden in Gent voor mijn tweede zit. Bij Prof. Crijns. Maar misschien heeft hij tegen die tijd zijn eigen bedrijf gestart …