Medewerkers bepalen niet alleen de cultuur maar zijn ook het gezicht van de onderneming. “People are our most important asset”, is een keiharde realiteit die echter bij veel managers vervallen is tot een holle slagzin die niet meer uit het hart komt maar wel uit de managementboekjes. Onderwijzers kennen na een week de namen, voornamen en achtergrond van al de leerlingen in hun klasje van buiten, ik sta na bijna 2 weken nergens. Waarschijnlijk loop ik dit weekend op de Antwerpse Meir of elders Real medewerkers voorbij zonder het te beseffen. En zij weten natuurlijk wel dat ik hun COO ben en denken misschien “Amaai, die zegt zelfs geen goede dag”. Politici (of BVs) hebben het op dit punt eenvoudiger;  zij kunnen constant als een missiebus naar iedereen knikken en dan vinden de mensen hen nog sympathiek ook.

Bij Real zijn er honderden medewerkers en bovendien zit de meerderheid van hen bij de klant, ze komen dus zelden op kantoor. Er is wel een ‘smoelenboek’ maar als er een foto is dan is die niet noodzakelijk up-to-date. Een probleem dat we allemaal kennen van onze identiteitskaart of rijbewijs en dat voor hilarische toestanden zorgt tijdens bijeenkomsten met familie of vrienden. Toch weet ik dat mijn blog regelmatig gelezen wordt door onze medewerkers bij de klanten en daarom –bij deze- aan allemaal een oproep om zo snel mogelijk de meest recente foto op de Real Portal te plaatsen. In afwachting gebruik ik de gegevens op de Real Portal om medewerkers te feliciteren met hun verjaardag of anciënniteit. Het is weliswaar een beetje onpersoonlijk maar toch geeft het een eerste aanknopingspunt. Tot op heden altijd via een kort mailtje maar vandaag voor de eerste keer telefonisch. Een medewerker met 20 jaar dienst is immers niet niets, ik belde het nummer dat op zijn profiel stond en kwam terecht bij één van onze klanten in Nederland. Geen foto in het smoelenboek, dus misschien loop ik hem morgen voorbij op de Meir maar toch heb ik hem kunnen feliciteren uit de grond van mijn hart. En op dezelfde manier wens ik alle Real medewerkers ‘in-the-field’ een prettig weekend. Maar zorg tegen maandag voor een juiste foto !